Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61544
Type: Artigo de Periódico
Title: Ensino de língua portuguesa: uma experiência com tempos verbais em aula de gramática
Authors: Tania Benedita Fortunato Silva
Adriane Teresinha Sartori
Abstract: As aulas de tópicos gramaticais continuam recebendo atenção especial no ensino de língua portuguesa, também pela insegurança do professor em relação a ensinar ou não “gramática”. Como sabemos, essa questão relaciona-se diretamente à concepção com a qual o docente opera as práticas de sala de aula. Compreendendo “gramática” como o conjunto de mecanismos linguísticos responsáveis pela produção de sentidos de um texto (BAGNO, 2012), este trabalho relata uma experiência realizada com uma turma de 9º. ano do ensino fundamental de uma escola pública da Bahia, tendo como foco em tempos verbais. Aliar essa concepção de gramática a uma postura reflexiva e dialógica de ensino parece ser uma possibilidade de realizar um trabalho significativo em sala.
Abstract: Lessons on grammatical topics continue to receive special attention in Portuguese language teaching, also due to the teacher’s insecurity regarding whether or not to teach ‘grammar’. As we know, this issue is directly related to the conception with which the teacher operates the classroom practices. Understanding ‘grammar’ as the set of linguistic mechanisms responsible for the production of meaning in a text (BAGNO, 2012), this paper reports an experience conducted with a 9th graders group of a public school in Bahia, Brazil, focusing on the verb tenses. Combining this conception of grammar with a reflective and dialogical teaching approach seems to be a possibility to carry out meaningful work in the classroom.
Subject: Língua portuguesa - Estudo e ensino
Gramatica comparada e geral - Tempo verbal
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.identifier.doi: http://doi.org/10.17771/PUCRio.PDPe.61235
URI: http://hdl.handle.net/1843/61544
Issue Date: 2022
metadata.dc.relation.ispartof: Pesquisas em Discurso Pedagógico
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.