Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61550
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Lúcia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3135226803336399pt_BR
dc.contributor.referee1Renné Oliveira Françapt_BR
dc.contributor.referee2Mariana Ribeiro da Silva Tavarespt_BR
dc.creatorGuilherme Marcilio Penido Amaralpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8175917162162103pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-30T14:01:47Z-
dc.date.available2023-11-30T14:01:47Z-
dc.date.issued2022-09-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61550-
dc.description.abstractThis dissertation proposes the analysis of the five films that make up what is called “Antoine Doinel's Adventures”, produced between 1959 and 1979, considered here as a synthesis of François Truffaut's (1932-1984) cinematographic direction style. The research was carried out through analyzes that seek to validate this proposition, examining the influence of filmmakers such as Jean Renoir, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, among others, in the conception, mise en scène and in the way Truffaut directed his films; and investigating how the autobiography and the use of the concept of “Author Politics” in a practical way by Truffaut in his films became the main narrative strategies in the construction of his directing style. To this end, studies on style by David Bordwell (2013) were used, as well as testimonies and musings by François Truffaut himself (1989; 2004; 2005), both in his texts and in the work of Antoine De Baecque and Serge Toubiana (1998) and Anne Gillain (1990), whose statements certify the hypotheses addressed in this research.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação propõe a análise dos cinco filmes que compõem o que se denomina de “Aventuras de Antoine Doinel”, produzidos entre 1959 e 1979, considerados aqui como síntese do estilo de direção cinematográfica de François Truffaut (1932-1984). A pesquisa foi realizada por meio de análises que buscam validar essa proposição, examinando a influência de cineastas como Jean Renoir, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, dentre outros, na concepção, mise en scène e na forma como Truffaut dirigia seus filmes; e investigando como a autobiografia e a utilização do conceito da “Política do Autor” de forma prática por Truffaut em seus filmes tornaram-se as principais estratégias narrativas na construção de seu estilo de direção. Para tal, foram utilizados os estudos sobre estilo de David Bordwell (2013), além de depoimentos e elucubrações do próprio François Truffaut (1989; 2004; 2005), tanto em seus textos, como na obra de Antoine De Baecque e Serge Toubiana (1998) e de Anne Gillain (1990), cujas declarações credenciam as hipóteses abordadas nesta pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectFrançois Truffautpt_BR
dc.subjectEstilo de direçãopt_BR
dc.subjectPolítica do Autorpt_BR
dc.subjectNouvelle Vaguept_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subject.otherTruffaut, Françoispt_BR
dc.subject.otherDiretores e produtores de cinema - Françapt_BR
dc.subject.otherCrítica cinematográficapt_BR
dc.subject.otherAntoine Doinel (Personagem fictício)pt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleAs aventuras de Antoine Doinel: síntese do estilo de direção de François Truffautpt_BR
dc.title.alternativeThe adventures of Antoine Doinel: synthesis of François Truffaut's directing stylept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0228-3441pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons