Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61550
Type: Dissertação
Title: As aventuras de Antoine Doinel: síntese do estilo de direção de François Truffaut
Other Titles: The adventures of Antoine Doinel: synthesis of François Truffaut's directing style
Authors: Guilherme Marcilio Penido Amaral
First Advisor: Ana Lúcia Menezes de Andrade
First Referee: Renné Oliveira França
Second Referee: Mariana Ribeiro da Silva Tavares
Abstract: Esta dissertação propõe a análise dos cinco filmes que compõem o que se denomina de “Aventuras de Antoine Doinel”, produzidos entre 1959 e 1979, considerados aqui como síntese do estilo de direção cinematográfica de François Truffaut (1932-1984). A pesquisa foi realizada por meio de análises que buscam validar essa proposição, examinando a influência de cineastas como Jean Renoir, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, dentre outros, na concepção, mise en scène e na forma como Truffaut dirigia seus filmes; e investigando como a autobiografia e a utilização do conceito da “Política do Autor” de forma prática por Truffaut em seus filmes tornaram-se as principais estratégias narrativas na construção de seu estilo de direção. Para tal, foram utilizados os estudos sobre estilo de David Bordwell (2013), além de depoimentos e elucubrações do próprio François Truffaut (1989; 2004; 2005), tanto em seus textos, como na obra de Antoine De Baecque e Serge Toubiana (1998) e de Anne Gillain (1990), cujas declarações credenciam as hipóteses abordadas nesta pesquisa.
Abstract: This dissertation proposes the analysis of the five films that make up what is called “Antoine Doinel's Adventures”, produced between 1959 and 1979, considered here as a synthesis of François Truffaut's (1932-1984) cinematographic direction style. The research was carried out through analyzes that seek to validate this proposition, examining the influence of filmmakers such as Jean Renoir, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, among others, in the conception, mise en scène and in the way Truffaut directed his films; and investigating how the autobiography and the use of the concept of “Author Politics” in a practical way by Truffaut in his films became the main narrative strategies in the construction of his directing style. To this end, studies on style by David Bordwell (2013) were used, as well as testimonies and musings by François Truffaut himself (1989; 2004; 2005), both in his texts and in the work of Antoine De Baecque and Serge Toubiana (1998) and Anne Gillain (1990), whose statements certify the hypotheses addressed in this research.
Subject: Truffaut, François
Diretores e produtores de cinema - França
Crítica cinematográfica
Antoine Doinel (Personagem fictício)
Cinema
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/61550
Issue Date: 26-Sep-2022
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons