Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLeonardo Antonio Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-12-05T17:36:24Z-
dc.date.available2023-12-05T17:36:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage26pt_BR
dc.identifier.doi10.25189/rabralin.v20i2.1892pt_BR
dc.identifier.issn01027158pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61729-
dc.description.abstractThe meaning in films arise from the interaction of multiple modalities, such as images, sounds, music, gestures, camera effects, etc., which are triggered by the editing process, which often results in a chronological and linear order. The interaction of the modalities, in turn, results in a narrative text which understanding and interpretation require the active participation of the viewer. The aim of this article is to establish an analy-sis of films based on a multimodal textual-linguistic perspective. Thus, the interaction of the modalities in the discourse is of central interest, since it is the interrelation between the different semiotic resources that are de-cisive for the overall structure and coherence of a film and, therefore, ac-count for its meaning and interpretation as text. This construction and at-tribution of meaning that unfolds within the discourse is also an abductive reasoning process, which can be described in terms of inferences. The in-ferential strategies that operate during the interpretation are, then, an-other main analytical focus. The analyzes demonstrate that, as an artifact that unfolds spatially, temporally and dynamically, the film is a multimodal document in which semiotic resources interact and operate according to several principles in order to create an overall meaning potential.pt_BR
dc.description.resumoO significado em filme surge da interação de múltiplas modalidades, como imagens, sons, música, gestos, efeitos de câmera, etc., que são desencadeados pelo processo de edição, que muitas vezes resulta em uma ordem cronológica e linear. A interação das modalidades, por sua vez, resulta em um texto narrativo cuja compreensão e interpretação requerem a participação ativa do es-pectador. O objetivo deste artigo é estabelecer uma proposta de análise de filmes baseada em uma perspectiva textual-linguística multimodal. Sendo assim, a interação das modalidades no discurso é de interesse central, uma vez que são as interrelações entre os diferentes recursos semióticos que são decisivas para a estrutura geral e coerência de um filme e que, portanto, respondem por seu significado e interpretação como texto. Essa construção e atribuição de significado que se desdobra dentro do discurso é também um processo de raciocínio abdutivo, podendo ser descrita em termos de inferências. As estratégias inferenciais que operam durante a interpretação são, então, outro principal foco analítico. As análises demonstram que, como um artefato que se desdobra espacialmente, temporalmente e dinamicamente, o filme é um documento multimodal cujos recursos semióticos interagem e operam de acordo com vários princípios na busca de criar um potencial de significado geral.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ABRALINpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiscurso fílmicopt_BR
dc.subjectTextualidadept_BR
dc.subjectMultimodalpt_BR
dc.subjectInferênciaspt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherAnálise crítica do discursopt_BR
dc.titleA análise do discurso fílmico sob a perspectiva textual-linguística e multimodalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1892pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3104-7090pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A análise do discurso fílmico sob a perspectiva textual-linguística e multimodal.pdf637.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.