Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61834
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rafael Conde de Resende | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1600990603899570 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Rosa Maria Dias | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Leonardo Francisco Soares | pt_BR |
dc.creator | Marcone de Souza Faria | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8321232958639933 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T15:00:51Z | - |
dc.date.available | 2023-12-07T15:00:51Z | - |
dc.date.issued | 2023-10-16 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/61834 | - |
dc.description.abstract | Essay marks in the cinema of Julio Bressane aims to discuss the concept of film-essay and how it is present in the work of the Brazilian filmmaker, particularly in some of his films. The concept of the essay and the film-essay will be defined and discussed based on a set of critical and theoretical texts. We will discuss the essayistic potential of Bressane's cinema, and how the filmmaker uses the cinematographic device as a hermeneutic instrument. The text aims to understand the multiplicity and creativity of Bressane's films from the perspective of the filmic essay, and how this perspective can help the spectator to have a more open and rich contact with his work, in this cinema that thinks and makes you think. | pt_BR |
dc.description.resumo | Marcas ensaísticas no cinema de Julio Bressane tem como objetivo discutir o conceito de filme-ensaio e como esse se faz presente na obra do cineasta brasileiro, particularmente em alguns de seus filmes. O conceito do ensaio e do filme-ensaio será definido e discutido a partir de um conjunto de textos críticos e teóricos. Discutiremos o potencial ensaístico do cinema de Bressane, e como o cineasta utiliza o dispositivo cinematográfico como instrumento hermenêutico. O texto tem como propósito compreender a multiplicidade e criatividade dos filmes de Bressane sob a perspectiva do ensaio fílmico, e como essa perspectiva pode ajudar o espectador a ter um contato mais aberto e rico com sua obra, nesse cinema que pensa e faz pensar. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Julio Bressane | pt_BR |
dc.subject | Ensaio | pt_BR |
dc.subject | Filme-ensaio | pt_BR |
dc.subject.other | Bressane, Julio | pt_BR |
dc.subject.other | Diretores e produtores de cinema - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema brasileiro | pt_BR |
dc.title | Marcas ensaísticas no cinema de Julio Bressane | pt_BR |
dc.title.alternative | Essay marks in Julio Bressane's cinema | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marcas ensaísticas no cinema de Julio Bressane.pdf | 3.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.