Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62094
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAnna Carolina Ferreiramarinhopt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorEduardo de Paula Limapt_BR
dc.creatorLeticia Caldas Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-19T21:28:54Z-
dc.date.available2023-12-19T21:28:54Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage9pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2317-6431-2021-2539pt_BR
dc.identifier.issn23176431pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62094-
dc.description.abstractPurpose: To review and describe studies that used assessment and selfassessment instruments, investigating public speaking by adults from 2011 to 2020. Research strategy: This was an integrative literature review. Studies were searched on SciELO, PubMed and Virtual Health Library databases, which included databases from MEDLINE and LILACS. This study proposed to answer the following question: What kind of instruments assessed public speaking by adults over the last 10 years? Selection criteria: Original articles that presented instruments for assessing public speaking by adults were selected. The articles were available in full format and published over the last 10 years in English, Portuguese, or Spanish. Theses, dissertations, monographs, conference proceedings, studies with discourse analysis and literature review articles were excluded from the review. Results: A total of 2,539 articles were found, of which 21 were included in this review. Most of the studies were from Brazil carried out by college students. Studies included self-assessment instruments to investigate public speaking. Conclusion: The investigation instruments used to assess public speaking were all different (from each other) and there was no assessment or conceptual response category standardization. The most self-assessed aspects were public speaking anxiety, voice, speech rate, communicative competence, pitch, articulation, and loudness. The most addressed aspects in the assessment instruments were voice, speech rate, articulation, pauses, loudness, pitch, and gestures.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: revisar e descrever os estudos que utilizaram instrumentos para avaliar e autoavaliar a fala em público de indivíduos adultos, no período de 2011 a 2020. Estratégia de pesquisa: trata-se de uma revisão integrativa da literatura. A busca dos estudos ocorreu nas bases de dados SciELO, PubMed e Biblioteca Virtual em Saúde, que abrange as bases de dados MEDLINE e LILACS. A questão norteadora desta revisão foi: “Quais os tipos, aspectos avaliados e categorias de resposta dos instrumentos que avaliaram a fala em público de indivíduos adultos nos últimos dez anos?”. Critérios de seleção: Foram selecionados artigos originais, disponíveis na íntegra, publicados nos últimos dez anos, nos idiomas português, inglês ou espanhol, que apresentassem instrumentos de avaliação da fala em público, em adultos. Foram excluídos da revisão teses, dissertações, monografias, anais de congressos, estudos com análise do discurso e artigos de revisão de literatura. Resultados: foram localizados 2539 artigos, dos quais 21 foram incluídos nesta revisão. A maioria dos estudos foi desenvolvida no Brasil, realizada com universitários e utilizou instrumentos de autoavaliação para investigar a fala em público. Conclusão: os instrumentos de investigação para avaliação da fala em público são distintos e não há padronização conceitual dos aspectos avaliativos e das categorias de respostas. Nos instrumentos de autoavaliação, os aspectos mais avaliados são ansiedade ao falar em público, voz, velocidade de fala, competência comunicativa, pitch, articulação e loudness. Nos instrumentos de avaliação, os aspectos avaliativos mais abordados são voz, velocidade de fala, articulação, pausas, loudness, pitch e gestos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE OFTALMOLOGIA E OTORRINOLARINGOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAudiology - Communication Research-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFalapt_BR
dc.subjectFalapt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectInquéritos e Questionáriospt_BR
dc.subjectEscalapt_BR
dc.subject.otherFalapt_BR
dc.subject.otherFalapt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherInquéritos e Questionáriospt_BR
dc.subject.otherPesos e Medidaspt_BR
dc.titleInstrumentos de avaliação e autoavaliação da fala em público: uma revisão integrativa da literaturapt_BR
dc.title.alternativePublic speaking assessment and self-assessment instruments: an integrative literature reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externadoi:10.1590/2317-6431-2021-2539pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Instrumentos de avaliação e autoavaliação da fala em pdfa.pdf448.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.