Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62139
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Daniervelin Renata Marques Pereira | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9783235143754513 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Geisa Mara Batista | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Elaine Teixeira da Silva | pt_BR |
dc.creator | Bruna Saturnina da Rocha | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8787995551880745 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-12-22T15:24:17Z | - |
dc.date.available | 2023-12-22T15:24:17Z | - |
dc.date.issued | 2023-11-06 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62139 | - |
dc.description.abstract | In this article, we start from the notion of multimodality as a property of texts/discourses that, to be critically understood, requires the development of readers' multiliteracy (Rojo; Moura, 2019). We aim to investigate how content produced on the digital platforms YouTube and Instagram are configured in terms of content and multimodality, discussing the benefits and harms of the massification of content. To do this, we analyzed two profiles of content producers on these two platforms for those interested in writing for the National High School Exam (Enem) and some comments from users of these platforms. From the analysis of this material, we were able to understand how multimodal resources influence the quality and dissemination of this content and how they can reflect on the understanding of the interlocutor, in addition to understanding that, in most cases, the content produced on YouTube and Instagram has the function of making the textual writing process automatic, without resorting to the critical sense, inherent to every authentic and reflective writing process. | pt_BR |
dc.description.resumo | Neste texto, partimos da noção de multimodalidade como uma propriedade dos textos/discursos que, para ser criticamente entendida, precisa do desenvolvimento de mutiletramentos dos leitores (Rojo; Moura, 2019). Objetivamos investigar como os conteúdos produzidos nas plataformas digitais YouTube e Instagram são configurados em termos de conteúdo e multimodalidade, discutindo os benefícios e os malefícios da massificação do conteúdo. Para isso, analisamos dois perfis de produtores de conteúdos dessas duas plataformas para interessados na redação para o Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) e alguns comentários de usuários dessas plataformas. A partir da análise desse material, pudemos perceber como os recursos multimodais influenciam na qualidade e na divulgação desses conteúdos e como podem refletir no entendimento do interlocutor, além de entender que, na maioria dos casos, os conteúdos produzidos no YouTube e Instagram têm a função de tornar o processo de escrita textual automático, sem lançar mão do senso crítico, inerente a todo processo de escrita autêntico e reflexivo. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Multimodalidade | pt_BR |
dc.subject | Redação ENEM | pt_BR |
dc.subject | Redes Sociais | pt_BR |
dc.subject | Texto | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa – Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Multimodalidade: uma análise de dois perfis de redes sociais digitais para a preparação de textos modelo Enem | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Trabalho final pós - Bruna Saturnina (revisao final).pdf | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.