Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62207
Type: Tese
Title: O “Choro”, de Octavio Maul, e o gênero choro: da análise e etnografia à edição de performance e composição
Authors: Evan Alexander Megaro
First Advisor: Fausto Borém de Oliveira
First Referee: Bernardo Vescovi Fabris
Second Referee: Paulo Sérgio Malheiros dos Santos
Third Referee: Ana Cláudia de Assis
metadata.dc.contributor.referee4: Marcos Flavio de Aguiar Freitas
Abstract: Estudo de abordagem múltipla (analítica, autoetnográfica, pedagógica, filológica e criativa) sobre as práticas de performance do gênero choro, com o objetivo de fundamentar a construção da performance e do ensino da obra Choro, para piano solo, de Octavio Maul. Inicialmente, foi realizada uma revisão de literatura sobre o gênero choro, o compositor e as fontes primárias, constituídas pela partitura e por duas gravações disponíveis da obra. Depois, foi realizada uma análise estilística da partitura. Em seguida, partindo tanto da perspectiva do músico estrangeiro que necessita imergir na cultura brasileira quanto do músico erudito, que pretende tocar obras baseadas neste gênero popular, o pesquisador coletou dados frequentando rodas de choro e fazendo aulas particulares de práticas de performance de três instrumentos típicos do choro (o pandeiro, o violão de sete cordas e o cavaquinho) com professores referenciais em Belo Horizonte. Então, no âmbito da pesquisa criativa, houve duas frentes. Primeiro, construiu-se e documentou-se em vídeo uma performance de Choro com base nas análises das fontes primárias e do conhecimento acumulado na pesquisa de campo nas rodas de choro, que deu origem a uma Edição de Performance (EdiP) da obra. Finalmente, criou-se uma obra para piano solo, Horizontando, que reunisse técnicas e práticas dos campos musicais erudito e popular, integrando as experiências ao longo da escrita desta tese e que pudessem também ser utilizados como material didático.
Abstract: Multi-natured study in five approaches (analytical, autoethnographic, pedagogical, philological and creative) on the performance practices of the choro genre with the objective of creating a foundation of the performance and teaching of the piece Choro, for solo piano, by Octavio Maul. Initially, there was a literature review on the choro genre, the composer and the primary sources, consisting of the score and two available recordings of the work, followed by a stylistic analysis of the score. Then, based on the perspective of both the foreign musician who necessitates an immersion in Brazilian culture, and the classical musician who intends to play works based on this popular genre, the researcher collected data by attending choro circles and taking private lessons on performance practices of three typical instruments do choro (the Brazillian tambourine, the seven-string guitar and the cavaquinho) with renowned teachers in Belo Horizonte. Two fronts in the realm of creative research were born out of this present study. First, a performance of Choro (Octavio Maul) was elaborated and documented on video based on the analysis of the primary sources and the knowledge accumulated in the field research on the choro presentations which gave rise to a Performance Edition (EdiP) of the work. Finally, a work for solo piano, Horizontando, was created, bringing together techniques and practices from the classical and popular musical fields, integrating the experiences throughout the writing of this thesis and that could also be used as didactic material.
Subject: Performance musical
Choro (Música)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/62207
Issue Date: 13-Oct-2020
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Pós Defesa_261120_Revisado_Limpo.pdf7.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.