Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVeronica Mendes Pereirapt_BR
dc.creatorAna Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T19:18:47Z-
dc.date.available2024-01-02T19:18:47Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782019240027pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62360-
dc.description.abstractThis article’s objective is to talk about culture production and circulation throughout Xakriabá indigenous schools. In this process, we have a closer interest on culture teachers. The article is the result of a research that had ethnographic investigation as its theoric-methodologic option. We concluded that the culture is setting itself as the central element in Xakriabá’s schools and that the presence of these teachers corroborates this fact. The institution as well as those teachers’ practices make clear the intentions and the presence of a reinvention of the school’s place among the Xakriabá: a place to circulate the “culture” and their culture. This way, the school also becomes a place to exhibit others Xakriabá’s indianity.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é refletir sobre a produção e a circulação da cultura nas escolas Xakriabá. Nesse processo, os professores de cultura nos interessam mais detidamente. O artigo é resultado de uma pesquisa que teve como opção teórico-metodológica a investigação etnográfica. Concluímos que a cultura se vem firmando como elemento central nas escolas Xakriabá e a presença desses professores corrobora esse fato. A instituição, assim como as práticas desses professores, deixa claras a intenção e a presença de uma reinvenção do lugar da escola entre os Xakriabá: um lugar de fazer circular a sua cultura e a “cultura”. Dessa forma, a escola passa a ser também espaço de mostrar aos outros a indianidade Xakriabá.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista brasileira de educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEducação escolar indígenapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherEscolapt_BR
dc.subject.otherÍndigenas - educaçãopt_BR
dc.titleA produção e a circulação da cultura pelas fronteiras da escola indígena Xakriabápt_BR
dc.title.alternativeCulture production and circulation throughout Xakriabá Indigenous school’s borderspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/nPjBFx7yK4qP5p6SyVfWrjm/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0521-035Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A produção e a circulação da cultura pelas fronteiras da escola indígena Xakriabá.pdf202.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.