Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussiane Nader Gonçalvespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0585022906979057pt_BR
dc.contributor.referee1Uriel Moreira Silvapt_BR
dc.creatorMylena Dias de Queirozpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1530860999272047pt_BR
dc.date.accessioned2024-01-05T00:04:09Z-
dc.date.available2024-01-05T00:04:09Z-
dc.date.issued2023-12-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62459-
dc.description.abstractThis study's central objective is to verify the influence of school characteristics on the occurrence of school dropout in high school in the state network of Minas Gerais in the scenario before and after the COVID-19 pandemic, that is, in 2019 and 2022. To this end, , the data collected comes from the School Census provided by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira of the Ministry of Education (INEP/MEC). The prediction of the school dropout rate was carried out using the GAMLSS (Generalized Additive Models for Location, Scale and Shape) class of models, considering a cross-validation study with 70% data for training and 30% for validation/testing. After residual analysis, cross-validation and calculation of estimation capacity verification measures, the final model selected was the one with Beta probability distribution. The results showed that in 2022, greater academic delay and a higher average number of students per class contribute to an increase in the odds ratio of dropping out compared to the situation of retention among high school students in the state network of Minas Gerais. Understanding such school factors that influence the problem in question is fundamental so that government action can be directed to these spaces, in order to guarantee the student's permanence at school and, in fact, the realization of the right to education, especially after the pandemic period, in which regional, social, structural and access inequalities were reinforced, between others.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem como objetivo central verificar a influência de características da escola na ocorrência do abandono escolar no ensino médio na rede estadual de Minas Gerais no cenário antes e após a pandemia de COVID-19, ou seja, em 2019 e em 2022. Para isto, os dados coletados advêm do Censo Escolar fornecidos pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira do Ministério da Educação (INEP/MEC). A previsão da taxa de abandono escolar foi realizada por meio da classe de modelos GAMLSS (Generalized Additive Models for Location, Scale and Shape), considerando estudo de validação cruzada com 70% dados para treinamento e 30% para validação/teste. Após análise de resíduos, validação cruzada e cálculo de medidas de verificação da capacidade de estimação, o modelo final selecionado foi o com distribuição de probabilidade Beta. Os resultados evidenciaram que o ano de 2022, maior atraso escolar e média de alunos por turma mais elevada contribuem para o aumento da razão de chances em abandonar comparado à situação de permanência entre os estudantes do ensino médio da rede estadual mineira. Compreender tais fatores escolares que influem sobre o problema em questão é fundamental para que a ação governamental possa ser direcionada para estes espaços, a fim de garantir a permanência do estudante na escola e, de fato, a efetivação do direito à educação, principalmente, após o período pandêmico, no qual foram reforçadas desigualdades regionais, sociais, estruturais, de acesso, entre outras.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estatísticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAbandono escolarpt_BR
dc.subjectRegressão Betapt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherEstatísticapt_BR
dc.subject.otherDistribuição (Teoria da Probabilidade)pt_BR
dc.subject.otherEvasão escolar no ensino médio – Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherCOVID- 19 (Doença) - Aspectos educacionaispt_BR
dc.titleAnálise da taxa de abandono escolar e fatores associados na Rede Estadual de Ensino Médio de Minas Gerais: avaliação pré e pós-pandemia de COVID-19pt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Estatística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_Mylena_Dias_final_certificado.pdfmonografia_Mylena_Dias_final1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.