Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLibéria Nevespt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.date.accessioned2024-01-08T16:20:31Z-
dc.date.available2024-01-08T16:20:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.spage141pt_BR
dc.citation.epage168pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n1.8pt_BR
dc.identifier.issn1645-1384pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62473-
dc.description.abstractThe challenge of building a collective work that enables the school inclusion of students in Special Education has been constantly mentioned in the educational literature. There are many and diverse factors that preclude the partnership between teachers in the school routine. Considering this context, this article analyzes the theme of collaborative work foreseen in public policies, focusing on data collected during the use of conversation in two public schools (elementary and secondary) located in the city of Belo Horizonte (Minas Gerais). The holding of psychoanalytic orientation meetings strongly marked by the circulation of the teachers' utterances, indicated how much the opening spaces where speaking can take place at school allows for greater elaboration of the subject to his practice and a dialogue with peers. Therefore, we propose thinking about collaborative work beyond the objective partnership between teachers, but including what escapes the norms - the dimension of subjectivity -, for the continuous knowledge production collectively, in the face of the diversity that constitutes the school universe.pt_BR
dc.description.resumoO desafio da construção de um trabalho coletivo que viabilize a inclusão escolar de estudantes da Educação Especial tem sido constantemente citado na literatura educacional. São muitos e diversos os fatores que inviabilizam a parceria entre os professores no cotidiano escolar. Considerando este contexto, o presente artigo analisa a temática do trabalho colaborativo previsto nas políticas públicas, focalizando dados colhidos durante a realização da prática da conversação em duas escolas da rede pública (municipal e estadual) localizadas na cidade de Belo Horizonte (Minas Gerais). Os encontros de orientação psicanalítica, fortemente marcados pela circulação da palavra dos professores, indicaram o quanto a abertura de espaços de fala na escola possibilita uma maior elaboração do sujeito em relação à sua prática e uma interlocução com os pares. Desse modo, propõe-se pensar o trabalho colaborativo para além da parceria objetiva entre professores, mas incluindo aquilo que escapa às normativas – a dimensão da subjetividade –, para a contínua produção de saber, no coletivo, diante da diversidade que constitui o universo escolar.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCurrículo sem fronteiraspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho coletivopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectAtendimento educacional especializadopt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherTrabalho coletivopt_BR
dc.subject.otherNecessidades especiais - educaçãopt_BR
dc.titleTrabalho coletivo, sujeito e prática da conversação: uma contribuição a partir da perspectiva psicanalítica à educação especialpt_BR
dc.title.alternativeCollective work, subject and practice of conversation: a contribution from the psychoanalytic perspective to special educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss1articles/neves-rahme.htmlpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7818-4434pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.