Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62475
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarla Karnoppi Vasquespt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.date.accessioned2024-01-08T16:21:33Z-
dc.date.available2024-01-08T16:21:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n1.1pt_BR
dc.identifier.issn1645-1384pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62475-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present a set of eleven distinct discussions that combine otherness, directly or indirectly referring to the field of deficiencies. Therefore, we reflect on some of the ways to welcome the other and the ethical, epistemological and political effects of these approaches. We point out the importance of refusing this other - in this case, considered disabled - as possessing a previous essence divorced from the historical, economic and political context that constitutes us; the opposition to any negative representation, capable of producing or reproducing stigmatization processes; the encounter with otherness as an outbreak capable of interrogating our sameness and destabilizing our systems; and, finally, the exercise of otherness as a promoter of justice and social responsibility.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é apresentar um conjunto de onze discussões distintas que conjugam a alteridade referindo direta ou indiretamente o campo das deficiências. Para tanto, refletimos sobre algumas das formas de acolher o outro e os efeitos éticos, epistemológicos e políticos dessas abordagens. Apontamos a importância da recusa desse outro - no caso, considerado com deficiência - como possuidor de uma essência prévia divorciada do contexto histórico, econômico e político que nos é constitutivo; a oposição a qualquer representação em negativo, capaz de produzir ou reproduzir processos de estigmatização; o encontro com a alteridade como irrupção capaz de interrogar nossa mesmice e desestabilizar nossos ordenamentos; e, por fim, o exercício da alteridade como promotor de justiça e responsabilidade social.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCurrículo sem fronteiraspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectAlteridadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDeficiência mentalpt_BR
dc.subject.otherDeficiência físicapt_BR
dc.subject.otherNecessidades especiais - educaçãopt_BR
dc.subject.otherAlteridadept_BR
dc.titleConsiderações sobre alteridade, educação e deficiênciapt_BR
dc.title.alternativeConsiderations on otherness, education and disabilitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss1articles/vasques-rahme.htmlpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3284-8749pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Considerações sobre alteridade, educação e deficiência.pdf214.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.