Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62476
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFábio Henrique Silvapt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.date.accessioned2024-01-08T16:22:11Z-
dc.date.available2024-01-08T16:22:11Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue34pt_BR
dc.citation.spage66pt_BR
dc.citation.epage85pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p66-85pt_BR
dc.identifier.issn2175-6600pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62476-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the issue of medicalization in the educational field,questioning whether it constitutes an impasse for the process of school inclusion. Therefore, we will initially focus on historical elements about disability, and we will map discourses about mental/intellectual disability. Then, we will develop the theme of medicalization and move forward in the sense of questioning how this phenomenoncan interfere in the practices established in the school routine. Finally, we will discuss fragments of a field research, presenting the speeches of education and health professionals regarding non-learning, which indicate an interpretative confluence between the two fields and reveal the intricacies ofmedicalization of school complaints.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como objetivo analisar a questão da medicalização no campo educacional, interpelando se esta constitui-se como um impasse para o processo de inclusão escolar. Para tanto, focalizaremos, inicialmente, elementos históricos sobre a deficiência e mapearemos discursos acerca da deficiência mental/intelectual. Em seguida, desenvolveremos o tema da medicalização e avançaremos no sentido de questionar como esse fenômeno pode interferir nas práticas instituídas no cotidiano escolar. Por fim, abordaremos fragmentos de uma pesquisa de campo, apresentando os discursos de profissionais da educação e da saúde concernentes à não aprendizagem, que indicam uma confluência interpretativa entre os dois campos e desvelam os meandros da medicalização da queixa escolar.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDebates em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDeficiência intelectualpt_BR
dc.subjectMedicalizaçãopt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subject.otherDeficiência mentalpt_BR
dc.subject.otherMedicalizaçãopt_BR
dc.subject.otherInclusão em educaçãopt_BR
dc.titleA questão da medicalização como um atravessamento à inclusão escolarpt_BR
dc.title.alternativeThe question of medicalization as a bridge to school inclusionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13297pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A questão da medicalização como um atravessamento à inclusão escolar.pdf339.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.