Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62479
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorCarla Karnoppi Vasquespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-08T16:24:03Z-
dc.date.available2024-01-08T16:24:03Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue30pt_BR
dc.citation.spage293pt_BR
dc.citation.epage309pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.59306/poiesis.v16e302022293-309pt_BR
dc.identifier.issn2179-2534pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62479-
dc.description.abstractThis text aims to discuss aspects related to the education of people with disability in Brazil. It highlights historical, social, and political data that were significant for the education of this population to become a public policy, despite the numerous challenges and contradictions faced. Hence, intertwining education, disability, and social commitment, as proposed in this dossier, is a way of underlining that the education of people with disability demands a continuous involvement of political actors and Brazilian society so as to not have any setbacks but advances nationally, in regards to what has been achieved over the decades. The articles that assemble the dossier are presented, emphasizing their connection with the indicated theme.pt_BR
dc.description.resumoEste texto tem como objetivo discutir elementos relacionados à educação das pessoas com deficiência no Brasil, destacando dados históricos, sociais e políticos que foram significativos para que a educação dessa população se tornasse uma política pública, ainda que atravessada por inúmeros desafios e contradições. Nesse sentido, entrelaçar educação, deficiência e compromisso social, como proposto neste dossiê, é uma forma de sublinhar que a educação das pessoas com deficiência demanda uma implicação contínua dos atores políticos e da sociedade brasileira, para que não haja retrocesso e se possa avançar, em âmbito nacional, a partir do que foi conquistado ao longo de décadas. Os artigos que compõem o dossiê são apresentados, enfatizando-se sua vinculação com o eixo temático indicado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPoiésispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectPolítica públicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDeficientespt_BR
dc.subject.otherPolítica públicapt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.titleConquistas, desafios e impasses da educação das pessoas com deficiência no Brasil: uma breve apresentaçãopt_BR
dc.title.alternativeAchievements, challenges and impasses in the education of people with disabilities in Brazil: a brief presentationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18582pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3284-8749pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.