Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62578
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFrancisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.creatorJuliane Gomes de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-11T16:11:35Z-
dc.date.available2024-01-11T16:11:35Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.spage42pt_BR
dc.citation.epage62pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5335/rdes.v17i01.11393pt_BR
dc.identifier.issn2236-5400pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62578-
dc.description.abstractThis investigation inserts itself in the theoretical framework of social inte-ractionist studies and of collaborati-ve research, and aims to analyze the strategies of pedagogical mediation in the written productions of young and adult groups of students in pro-cess of literacy. Analysis and catego-rization of mediations that took place during the invented writing interven-tion program (PEI) were carried out in dialogue with researches develo-ped in Portugal and Brazil. Invented writing research is defined as an ac-tion that generates transformations in the thinking of the literacy stu-dent since it mobilizes his attention to the words’ sound and to the shape with which they can be registered, favoring the process of metalinguis-tic reflection involved in the initial learning of written language. These interactions’ set with the adult subjects demonstrated that the collabora-tive writing exercise can develop the process of individual and collective reflections towards the development of the apprehension of the written language.pt_BR
dc.description.resumoA presente investigação insere-se no quadro teórico dos estudos sociointeracionistas e da pesquisa colaborativa e tem como objetivo analisar as estratégias de mediação pedagógica nas produções escritas de grupos de alunos jovens e adultos em processo de alfabetização. Foram realizadas análise e categorização das mediações ocorridas ao longo do programa de intervenção na escrita inventada (PEI) em diálogo com pesquisas desenvolvidas em Portugal e no Brasil. A pesquisa com escrita inventada é definida como uma ação que gera transformações no pensamento do alfabetizando, visto que mobiliza a sua atenção para as pautas sonoras das palavras e para a forma como pode registrá-las, e pode favorecer o processo de reflexão metalinguística implicado na aprendizagem inicial da língua escrita. O conjunto dessas interações com os sujeitos adultos demonstrou que o exercício da escrita colaborativa pode desenvolver o processo de reflexões coletivas e individuais para o desenvolvimento na apreensão da língua escrita.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDesenredopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMediação pedagógicapt_BR
dc.subjectPrograma de escrita inventadapt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherMediaçãopt_BR
dc.titleA mediação pedagógica e o programa de escrita inventada na alfabetização de jovens e adultospt_BR
dc.title.alternativePedagogical mediation and the invented writing intervention program in the youth and adult literacypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/11393pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4751-2890pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.