Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62579
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarilza de Oliveira Santospt_BR
dc.creatorFrancisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.date.accessioned2024-01-11T16:11:54Z-
dc.date.available2024-01-11T16:11:54Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0id1258pt_BR
dc.identifier.issn2237-9460pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62579-
dc.description.abstractThis work presents the results of a research on the constitution of black identity in texts and textbooks in elementary schools. We sought to understand what were the relationship between texts and textbooks chosen by the school and the construction of the identity of black students in the Portuguese discipline in elementary school?. One of the specific objectives was to identify what were the “representations about black identity present in the textbooks and how pedagogical practices of the teachers could or could not be constituted of the identities students in the teaching of Portuguese classes. The theoretical foundations were based on language theories, especially in Furlough’s critical theory (2001, 2003), as well as language scholars such as Soares (1999), Orlando (2001), Vygotsky (1993), identity, multiculturalism, of racism, Hall (2002), Munanga(2004,2008), Gomes (2003, 2005) and the pertinent legislation, law 10639/2003. The methodology adopted was content analysis. To carry out the research we used field notebooks, records of texts and textbooks, observation of textbooks and paradigmatic of the Portuguese Language discipline. The corpus analyzed is composed of narratives presented in texts and textbooks. The results showed that the narratives about afrodescedant cultures are still poorly worked on the discipline and consequently in the classrooms, although there is commitment of the school to develop a choice of textbooks that allows a pedagogical work of antiracist practices thus questioning a historically Eurocentric curriculum.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta resultados de uma pesquisa sobre constituição da identidade negra em textos e livros didáticos, em escolas do Ensino Fundamental. Buscamos compreender quais eram as relações existentes entre os textos e livros didáticos escolhidos pela escola e a construção da identidade de estudantes negros, na disciplina de português no ensino fundamental. Um dos objetivos específicos foi identificar quais eram as representações acerca da identidade negra presente nos livros didáticos e como estas poderiam ou não ser constituídoras de identidades dos/as estudantes na disciplina de português. Os fundamentos teóricos sustentaram-se nas teorias de linguagem, principalmente na teoria crítica de Fairclough (2001, 2003), bem como de estudiosos da linguagem como Soares (1999), Orlandi (2001), Vygotsky (1993), da identidade, do multiculturalismo, do racismo, Hall (2002), Munanga (2004, 2008), Gomes (2003, 2005) e a legislação pertinente ao tema, lei 10639/2003. A metodologia adotada foi a análise documental. Para realizar a pesquisa foi feito o levantamento dos livros didáticos e paradidáticos utilizados na disciplina de Língua Portuguesa. Após a identificação dos livros, buscou-se identificar e analisar nos livros os textos presentes sobre a temática da identidade negra. Os resultados demonstraram que as narrativas a respeito da cultura afrodescente, ainda são poucas, o que demonstra necessidade de maior investimento nesse campo para que os livros didáticos auxiliem os professores em seu trabalho pedagógico de práticas anti-racistas, questionando, assim, um currículo historicamente eurocêntrico.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista exituspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectIdentidade negrapt_BR
dc.subjectDidáticapt_BR
dc.subjectLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherLinguagempt_BR
dc.subject.otherNegros - identidade racialpt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.titleA constituição da identidade negra nos textos e livros didáticos no ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeThe constitution of black in texts and identity and teaching books in fundamental educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602020000100222pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4751-2890pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9675-2754pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A constituição da identidade negra nos textos e livros didáticos no ensino fundamental.pdf396.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.