Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorValquiria Rodrigues Silva Santospt_BR
dc.creatorFrancisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.date.accessioned2024-01-12T16:17:31Z-
dc.date.available2024-01-12T16:17:31Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue84pt_BR
dc.citation.spage121pt_BR
dc.citation.epage136pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34112/2317-0972a2022v40n84p121-136pt_BR
dc.identifier.issn2317-0972pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62701-
dc.description.abstractThis Project, with a qualitative approach (ALVES-MAZZOTTI; GEWANDSNAJDER , 2002; GATTI; ANDRÉ, 2010; BOGDAN; BIKLEN, 1994), had as its main goal to analyze the intertextuality (KOCH; ELIAS, 2006; FIORIN, 2017) in writing productions of students in class. In order to do the research, the students’ notebooks and the semi structured interviews made with eight students from the 5th grade of elementary school (from a non-identified school) were used as source. The final analysis relies on Bakhtin’s language studies ([1929] 2006; [1979] 1997). The results show that the writing productions were centered on story writing, counting on the teacher and classmates as interlocutors. Thus, the texts produced had romance, mystery, adventure and ordinary facts that were connected with other texts that students had access to, such as: movies, games, tv series, books and oral stories told by their relatives.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho, com abordagem qualitativa (Alves-Mazzotti e Gewandsnajder, 2002; Gatti e André, 2010; Bogdan e Biklen, 1994), teve como objetivo principal analisar a intertextualidade (Koch e Elias, 2006; Fiorin, 2017) nos textos produzidos pelos alunos em sala de aula. Para realizar a pesquisa, utilizou-se como fonte de informações os cadernos de produção de texto dos alunos e as entrevistas semiestruturadas realizadas com oito alunos do 5º ano do ensino fundamental da Escola X. As análises tecidas ancoraram-se nos estudos de Bakhtin sobre a linguagem ([1929] 2006; [1979] 1997). Os resultados mostram que as produções de textos centravam-se na escrita de histórias, tendo como interlocutores os colegas e a professora da turma. Desse modo, os textos produzidos continham romance, mistério, aventura e fatos do cotidiano, que dialogavam com outros textos a que os alunos tinham acesso, tais como: filmes, jogos, seriados, livros e histórias orais contadas pelos familiares.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLeitura: teoria & práticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProdução de textopt_BR
dc.subjectIntertextualidadept_BR
dc.subjectInteraçãopt_BR
dc.subject.otherEscrita - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherIntertextualidadept_BR
dc.subject.otherAnalise de interação em educaçãopt_BR
dc.titleA intertextualidade em textos escritos na escola: o que os alunos produzem?pt_BR
dc.title.alternativeThe intertextuality in student’s writing productions at school: what do the students produce?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/858pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4751-2890pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A intertextualidade em textos escritos na escola_ o que os alunos produzem_.pdf274.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.