Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62748
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLiliane de Abreu Rosa de Alcântarapt_BR
dc.creatorKarem Morgana Pereira Murtapt_BR
dc.creatorThais Nascimento Viana Penna Souzapt_BR
dc.creatorLuiz Carlos Molinari Gomespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-12T19:37:50Z-
dc.date.available2024-01-12T19:37:50Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issueSuppl.1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage6pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153pt_BR
dc.identifier.issn19815271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62748-
dc.description.abstractIntroduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A mentoria é uma importante estratégia de ensino em cursos de graduação e no treinamento profissional, especialmente no momento em que o mundo vivencia a pandemia da Covid-19. Essa estratégia possibilita aprendizado dinâmico e coletivo, ao mesmo tempo que minimiza os impactos sociais e emocionais gerados pela pandemia, sem comprometer o isolamento físico. Relato de experiência: A experiência dos alunos da UFMG com a mentoria nos formatos presencial (realizada em 2019) e virtual (durante a pandemia de 2020) demonstrou que, apesar de a modalidade virtual ter aspectos negativos, as vantagens são superiores. O aspecto mais vantajoso elencado por todos os mentorandos foi a possibilidade de discutir temas que iam além do aprendizado da medicina, como uma forma de preparação prática para a vida profissional. Discussão: A mentoria é uma estratégia singular de grande importância na educação médica. O formato misto, composto por reuniões virtuais e presenciais, foi considerado o melhor modelo para sua aplicação. Conclusão: Acreditamos que o presente relato estimulará outras instituições a adotar disciplinas no formato de mentoria, além da utilização do recurso remoto como estratégia de ensinopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Médicapt_BR
dc.subjectEducação de Graduação em Medicinapt_BR
dc.subjectTutorespt_BR
dc.subjectTutoriapt_BR
dc.subjectEstudantes de Medicinapt_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.subject.otherMentorespt_BR
dc.subject.otherTutoriapt_BR
dc.subject.otherEstudantes de Medicinapt_BR
dc.subject.otherEducação de Graduação em Medicinapt_BR
dc.titleMentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.pt_BR
dc.title.alternativeMentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemicpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mentoria vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da pdfa.pdf143.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.