Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62748
Type: Artigo de Periódico
Title: Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da covid-19.
Other Titles: Mentoring: advantages and challenges of online education during the Covid-19 pandemic
Authors: Liliane de Abreu Rosa de Alcântara
Karem Morgana Pereira Murta
Thais Nascimento Viana Penna Souza
Luiz Carlos Molinari Gomes
Abstract: Introdução: A mentoria é uma importante estratégia de ensino em cursos de graduação e no treinamento profissional, especialmente no momento em que o mundo vivencia a pandemia da Covid-19. Essa estratégia possibilita aprendizado dinâmico e coletivo, ao mesmo tempo que minimiza os impactos sociais e emocionais gerados pela pandemia, sem comprometer o isolamento físico. Relato de experiência: A experiência dos alunos da UFMG com a mentoria nos formatos presencial (realizada em 2019) e virtual (durante a pandemia de 2020) demonstrou que, apesar de a modalidade virtual ter aspectos negativos, as vantagens são superiores. O aspecto mais vantajoso elencado por todos os mentorandos foi a possibilidade de discutir temas que iam além do aprendizado da medicina, como uma forma de preparação prática para a vida profissional. Discussão: A mentoria é uma estratégia singular de grande importância na educação médica. O formato misto, composto por reuniões virtuais e presenciais, foi considerado o melhor modelo para sua aplicação. Conclusão: Acreditamos que o presente relato estimulará outras instituições a adotar disciplinas no formato de mentoria, além da utilização do recurso remoto como estratégia de ensino
Abstract: Introduction: Mentoring is an important teaching tool in undergraduate courses and in professional training, especially at a time when the world is experiencing the Covid-19 pandemic. This strategy enables dynamic and collective learning, while minimizing the social and emotional impacts generated by the pandemic, without compromising physical isolation. Experience report: The experience of UFMG students with mentoring in the face-to-face (held in 2019) and virtual (during the 2020 pandemic) format demonstrated that, although the virtual modality has negative aspects, these are outweighed by the advantages. The most advantageous aspect listed by all the mentors was the possibility of discussing topics that went beyond the learning of medicine, as a way of practical preparation for professional life. Discussion: Mentoring is a unique strategy of great importance in medical education. The mixed format, composed of virtual and face-to-face meetings, was considered the best model for its application. Conclusion: We believe that the present report will encourage other institutions to adopt disciplines in the form of mentoring, in addition to using the remote resource as a teaching strategy.
Subject: Educação Médica
Mentores
Tutoria
Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153
URI: http://hdl.handle.net/1843/62748
Issue Date: 2021
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Educação Médica
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mentoria vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da pdfa.pdf143.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.