Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMariana Cristina Silva Santospt_BR
dc.creatorLucas Rocha Delatorrept_BR
dc.creatorMaria Das Graças b Ceccatopt_BR
dc.creatorPalmira de Fátima Bonolopt_BR
dc.date.accessioned2024-01-12T20:27:53Z-
dc.date.available2024-01-12T20:27:53Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage2233pt_BR
dc.citation.epage2247pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017pt_BR
dc.identifier.issn16784561pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62750-
dc.description.abstractThe “Bolsa Família” Program (BFP) is an income transfer program based on meeting certain conditions, being Brazil’s main strategy for combating extreme poverty, hunger and social inequality. To satisfy the educational criteria, the offspring of the beneficiary families must attend school and score minimum school attendance rates. The aim of this study was to conduct a systematic review to assess the outcomes (effects and impact) of the BFP on educational indicators among the beneficiary families. A search was con ducted in the Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct and Web of Knowledge databases and the methodological quality of the articles included was evaluated using the Downs & Black checklist. Of the 2,391 studies identified, only 12 were selected. There was evidence that BFP had positive outcomes on educational indicators for the female gender and for the Northern region of Brazil. The results showed that BFP has no impact on academic proficiency and performance, but has a significant impact on school attendance and dropout rates.pt_BR
dc.description.resumoO Programa Bolsa Família (PBF) é de transferência condicionada de renda, sendo a principal estratégia do Brasil para o combate à pobreza extrema, à fome e à desigualdade social.As condicionalidades na educação propiciam as condições de escolarização para os beneficiários. O objetivo do estudo foi realizar uma revisão sistemática para avaliar os desfechos (efeitos e impactos) do Programa Bolsa Família em indicadores educacionais entre os beneficiários. Foram consultadas as bases Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct e Web of Knowledge. A qualidade metodológica dos artigos incluídos foi avaliada por meio de escores da escala de Downs & Black. Foram identificados 2.391 estudos e selecionados 12. Houve evidências de que o PBF tem desfechos positivos em indicadores educacionais para o sexo feminino e para a Região Norte. Como resultados, demostrou-se que o PBF não tem repercussão na proficiência e no desempenho escolar, mas impacta significativamente nas taxas de abandono e na frequência escolarpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Saúde Coletiva-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPobrezapt_BR
dc.subjectEfetividadept_BR
dc.subjectRevisão Sistemáticapt_BR
dc.subject.otherPobrezapt_BR
dc.subject.otherEfetividadept_BR
dc.subject.otherRevisão Sistemáticapt_BR
dc.titlePrograma bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemáticapt_BR
dc.title.alternativeThe Bolsa Família Program and educational indicators of children, adolescents, and schools in Brazil: a systematic reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Programa Bolsa Família e indicadores educacionais em crianças pdfa.pdf146.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.