Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62750
Type: Artigo de Periódico
Title: Programa bolsa família e indicadores educacionais em crianças, adolescentes e escolas no brasil: revisão sistemática
Other Titles: The Bolsa Família Program and educational indicators of children, adolescents, and schools in Brazil: a systematic review
Authors: Mariana Cristina Silva Santos
Lucas Rocha Delatorre
Maria Das Graças b Ceccato
Palmira de Fátima Bonolo
Abstract: O Programa Bolsa Família (PBF) é de transferência condicionada de renda, sendo a principal estratégia do Brasil para o combate à pobreza extrema, à fome e à desigualdade social.As condicionalidades na educação propiciam as condições de escolarização para os beneficiários. O objetivo do estudo foi realizar uma revisão sistemática para avaliar os desfechos (efeitos e impactos) do Programa Bolsa Família em indicadores educacionais entre os beneficiários. Foram consultadas as bases Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct e Web of Knowledge. A qualidade metodológica dos artigos incluídos foi avaliada por meio de escores da escala de Downs & Black. Foram identificados 2.391 estudos e selecionados 12. Houve evidências de que o PBF tem desfechos positivos em indicadores educacionais para o sexo feminino e para a Região Norte. Como resultados, demostrou-se que o PBF não tem repercussão na proficiência e no desempenho escolar, mas impacta significativamente nas taxas de abandono e na frequência escolar
Abstract: The “Bolsa Família” Program (BFP) is an income transfer program based on meeting certain conditions, being Brazil’s main strategy for combating extreme poverty, hunger and social inequality. To satisfy the educational criteria, the offspring of the beneficiary families must attend school and score minimum school attendance rates. The aim of this study was to conduct a systematic review to assess the outcomes (effects and impact) of the BFP on educational indicators among the beneficiary families. A search was con ducted in the Medline, Lilacs, EBSCO, Econstor, Science Direct and Web of Knowledge databases and the methodological quality of the articles included was evaluated using the Downs & Black checklist. Of the 2,391 studies identified, only 12 were selected. There was evidence that BFP had positive outcomes on educational indicators for the female gender and for the Northern region of Brazil. The results showed that BFP has no impact on academic proficiency and performance, but has a significant impact on school attendance and dropout rates.
Subject: Pobreza
Efetividade
Revisão Sistemática
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL
MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017
URI: http://hdl.handle.net/1843/62750
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://doi.org/10.1590/1413-81232018246.19582017
metadata.dc.relation.ispartof: Ciência & Saúde Coletiva
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Programa Bolsa Família e indicadores educacionais em crianças pdfa.pdf146.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.