Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62930
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCibelle Lana Fórneas Limapt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-17T16:04:01Z-
dc.date.available2024-01-17T16:04:01Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237687pt_BR
dc.identifier.issn2177-9309pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62930-
dc.description.abstractIn this paper, we analyze discursive practices of Youth and Adult Education (EJA) students, in mathematics classroom interactions, to subsidize our reflection on the teaching and learning of mathematics and on the pedagogical relations that shape and make them viable. We focus on the discursive positions taken by students and teachers of EJA in relation to conceptions of mathematics and its teaching in school and to the pedagogical strategies adopted in this teaching. Modifications in Mathematics teaching felt and narrated by these students of EJA show us the constitution of teaching and its transformation through the pedagogical relationships established within the school environment. Our analysis points to the complexity of the emotions, knowledge, judgments or prognostics involved in the classroom events, which parameterize the teaching activity and institutes such students and teachers as learning subjects, in school practices and in the ways in which these practices are being constituted, unleashed or repressed, and narrated by these subjects.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, analisamos práticas discursivas de estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA) em interações de sala de aula de matemática, para subsidiar nossa reflexão sobre o ensino e a aprendizagem de matemática e sobre as relações pedagógicas que os conformam e viabilizam. Focalizamos as posições discursivas, assumidas por estudantes e docentes da EJA, em relação a concepções de matemática e de seu ensino na escola e às estratégias pedagógicas adotadas nesse ensino. Modificações no ensino da Matemática, sentidas e narradas por esses estudantes da EJA nos mostram a constituição da docência e sua transformação a partir das relações pedagógicas estabelecidas dentro do ambiente escolar. Nossa análise aponta para a complexidade das emoções, dos conhecimentos, dos julgamentos ou dos prognósticos envolvidos nos acontecimentos da sala de aula, que parametrizam a ação docente e instituem tais estudantes e docentes como sujeitos de aprendizagem, nas práticas escolares e nos modos como essas práticas vão sendo constituídas, desencadeadas ou reprimidas, e narradas por esses sujeitos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista EM TEIApt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de pessoas jovens e adultaspt_BR
dc.subjectDocência em matemáticapt_BR
dc.subjectMatemática escolarpt_BR
dc.subjectEstratégias didáticaspt_BR
dc.subjectPráticas discursivaspt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherMatematica - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação - metodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.titleConcepções de ensino de matemática e estratégias docentes: uma reflexão a partir do discurso de estudantes da EJApt_BR
dc.title.alternativeMathematics teaching conceptions and teaching strategies: a reflection based on Youthand Adult Education students’ discoursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/237687pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.