Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63063
Type: Artigo de Periódico
Title: “Aí a gente fica numa sinuca”: currículo da licenciatura em educação do campo como práticas de significação
Other Titles: “And so, we’re at a crossroads”: the curriculum of a rural education teachers degree course as significance practices
Authors: Josinalva Rodrigues Sá
Maria da Conceição Ferreira Reis Fonseca
Abstract: Este artigo discute o modo pelos quais estudantes da Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação Matemática da Universidade Federal de Minas Gerais compreendem sua proposta curricular, especialmente no que se refere à formação em Matemática e a sua relação com as práticas de ensino de Matemática na Educação do Campo. Essa discussão fundamenta-se na análise de diversas interações ocorridas nas aulas de conteúdo matemático desse curso e, focaliza aqui, uma de muitas daquelas em que se identifica a mobilização de discursos que ecoam princípios freirianos, demandas da luta pela Educação do Campo e a tradição pedagógica do ensino escolar e urbano da Matemática. A mobilização desses discursos nas considerações e nos argumentos das/os licenciandas/os e formadoras/es permite identificar um modo de compreensão do currículo como prática de significação da Educação do Campo e da Educação Matemática, e sua repercussão no engajamento cultural e político dos sujeitos em sua construção.
Abstract: This paper discusses ways in which students of the Undergraduate Course in Rural Education - Mathematical Qualification at UFMG understand its curricular proposal, especially with regard to the mathematics education offered, and its relationship with the teaching practices of Mathematics in Rural Education. This discussion is based on the analysis of several interactions that occurred in the mathematical content classes of this course, and focuses here on one of many of those in which one may identify the mobilization of discourses that echo Freirian principles, demands of the struggle for Rural Education and the pedagogical tradition of school and urban mathematics teaching. The mobilization of these discourses in the considerations and arguments of students and trainers allows recognizing a way of understanding the curriculum as significance practices of Rural Education and Mathematical Education, and their repercussion in the cultural and political engagement of subjects in their construction.
Subject: Educação rural
Professores de educação do campo - formação
Matematica - estudo e ensino
Currículos
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n42p72-81
URI: http://hdl.handle.net/1843/63063
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/405
metadata.dc.relation.ispartof: Linha mestra
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.