Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63066
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRaquel Monteiro Pires de Limapt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-18T16:11:01Z-
dc.date.available2024-01-18T16:11:01Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782022270049pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63066-
dc.description.abstractThis paper is focused on a group of children aged between 3 and 4 years old, in a municipal school for children education, as protagonists on the appropriation processes of numeracy practices not intentionally provoked by a school didactic action. Using contributions of recent childhood sociology, we aimed to understand the integration of these sociocultural practices (of production and use of knowledge that we learned to associate to hegemonic mathematics) to the ludic culture of that group, identifying their marks in the interlocutive games established there. For this, we selected events in which children, playing with construction toys, create and take charge of length comparison games. We analyze children’s actions as pragmatic ones, endowed with a ludic and interactive character, and, as so, producing a signification system that, by incorporating references from social practices of diverse groups, integrate and influence the ludic culture of that group.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, focalizamos um grupo de crianças de 3 e 4 anos, em uma escola municipal de educação infantil, protagonizando processos de apropriação de práticas de numeramento não intencionalmente provocados pela ação didática escolar. Valendo-nos de aportes da sociologia da infância recente, procuramos compreender a integração dessas práticas socioculturais (de produção e uso de conhecimentos que aprendemos a associar à matemática hegemônica) à cultura lúdica daquele grupo, ao identificarmos suas marcas nos jogos interlocutivos que ali se estabelecem. Para isso, selecionamos eventos nos quais as crianças, brincando com brinquedos de construção, criam jogos de comparação de comprimentos e se engajam neles. Analisamos suas atuações como ações pragmáticas, de caráter lúdico e interativo, e, como tal, produtoras de um sistema de significações que, incorporando referências das práticas sociais de diferentes grupos, compõe e influencia a cultura lúdica daquele grupo.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista brasileira de educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologia da infânciapt_BR
dc.subjectCultura lúdicapt_BR
dc.subjectPráticas de numeramentopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherPsicologia infantilpt_BR
dc.subject.otherCrianças - formaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.title“O meu é mais grande!”: jogos de comparação, cultura lúdica e apropriação de práticas de numeramento em um grupo de crianças de 3 e 4 anos em uma instituição de educação infantilpt_BR
dc.title.alternative“Mine is more big”: comparison games, ludic culture and appropriation of numeracy practices by a group of 3 and 4 year-old children in an early childhood education institutionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/nT4DcwsZzZdZ7DZFV4mvwMQ/abstract/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9189-9263pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.