Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63067
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliziara Pereira Coutinhopt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-18T16:11:22Z-
dc.date.available2024-01-18T16:11:22Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue38pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46312/pem.v15i38.15238pt_BR
dc.identifier.issn2359-2842pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63067-
dc.description.abstractDescribing women’s work of braiding straw for hat making, in Community of Lapinha in Morro do Pilar (MG-Brazil), this article points out how, in this process, these women carry out mathematical practices – identified as numeracy practices, to highlight its sociocultural nature and its discursive dimension. Having followed and talked with the braiders during the various stages of hat making, we identified numeracy practices in their discursive positions while performing and narrating such stages. Here, we highlight what we observed in the straw braiding stage, reflecting on how these positions confront the logic of hegemonic mathematics taught at school. The study seeksto better understand the braiders and the hat making activity, which resists time and strengthens the community identity. We believe on the contribution of this knowledge to the reflections on mathematics teaching, especially in Rural Education.pt_BR
dc.description.resumoDescrevendo o trabalho das mulheres da Comunidade Lapinha em Morro do Pilar (MG) trançando palha de Coqueiro Indaiá para confecção de chapéu, este artigo aponta como, nesse processo, essas mulheres protagonizam práticas matemáticas – identificadas como práticas de numeramento, para destacar sua natureza sociocultural e sua dimensão discursiva. Tendo acompanhado e conversado com as trançadeiras durante as várias etapas da confecção dos chapéus, identificamos seus modos de protagonizar práticas de numeramento nas posições discursivas que assumem enquanto desempenham e narram tais etapas. Destacamos, aqui, o que observamos na etapa da trançagem da palha, refletindo sobre como essas posições confrontam a lógica da matemática hegemônica ensinada na escola. O estudo busca conhecer melhor as trançadeiras e a atividade de confecção do chapéu, que sobrevive ao tempo e fortalece a identidade da comunidade. Apostamos na contribuição desse conhecimento para as reflexões sobre o ensino de matemática, em especial, na Educação do Campo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas da educação matemáticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMulheres artesãspt_BR
dc.subjectConfecção de chapéu de palhapt_BR
dc.subjectPráticas de numeramentopt_BR
dc.subjectMatemática não-hegemônicapt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherArtesãspt_BR
dc.subject.otherMatematica - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.title"Não precisa pensar que é coisa com coisa, porque não é coisa com coisa, não!": práticas de numeramento protagonizadas pelas trançadeiras de palha na comunidade Lapinha (MG)pt_BR
dc.title.alternative"Don’t go thinking it’s all right and tight, cause it’s neither right nor tight": numeracy practices led by straw braiders in the community of Lapinha (MG)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/15238pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4471-6484pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.