Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63079
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFlávio de Lemos Carsaladept_BR
dc.creatorMaria Lúcia Malardpt_BR
dc.date.accessioned2024-01-18T19:23:05Z-
dc.date.available2024-01-18T19:23:05Z-
dc.date.issued2021-12-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue11pt_BR
dc.citation.spage68pt_BR
dc.citation.epage81pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.51924/revthesis.2021.v6.278pt_BR
dc.identifier.issn2447-8679pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63079-
dc.description.abstractThis work addresses some theoretical and conceptual contro-versies in the research and teaching of architecture and urban design, transcribing an intellectual dialogue between two senior teachers. First, the arguments of teacher Maria Lúcia Malard are presented, contrary to the understanding of architecture as language and contesting the usefulness of some didactic / pedagogical strategies for the “formation of repertoire” in project teaching. Next, the replica of teacher “B” is presented, which justifies the relevance and usefulness of these strategies, emphasizing the importance of pre-existences in the cultural process. The debate is open. It is expected to continue, towards the examination of other controversiespt_BR
dc.description.resumoEste trabalho aborda algumas controvérsias teóricas e conceituais na pesquisa e no ensino de projeto de arquitetura e urbanismo, transcrevendo um diálogo intelectual entre dois professores seniores. Primeiramente são apresentados os argumentos da professora Maria Lúcia Malard contrários ao entendimento da Arquitetura como linguagem e contestando a utilidade de algumas estratégias didático/pedagógicas para a “formação de repertório” no ensino de projeto. Em seguida apresenta-se a réplica do professor Flávio Carsalade, que justifica argumentativamente a pertinência e utilidade dessas estratégias, enfatizando a importância das pré-existências no processo cultural. O debate fica aberto. Espera-se o seu prosseguimento, rumo ao exame de outras controvérsias.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofThésis-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de projetopt_BR
dc.subjectTeoria da Arquiteturapt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherProjeto arquitetônicopt_BR
dc.titleSobre repertório e outras controvérsiaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/278pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sobre repertório e outras controvérsias.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.