Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/63079
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Flávio de Lemos Carsalade | pt_BR |
dc.creator | Maria Lúcia Malard | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-18T19:23:05Z | - |
dc.date.available | 2024-01-18T19:23:05Z | - |
dc.date.issued | 2021-12 | - |
dc.citation.volume | 6 | pt_BR |
dc.citation.issue | 11 | pt_BR |
dc.citation.spage | 68 | pt_BR |
dc.citation.epage | 81 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.51924/revthesis.2021.v6.278 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2447-8679 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/63079 | - |
dc.description.abstract | This work addresses some theoretical and conceptual contro-versies in the research and teaching of architecture and urban design, transcribing an intellectual dialogue between two senior teachers. First, the arguments of teacher Maria Lúcia Malard are presented, contrary to the understanding of architecture as language and contesting the usefulness of some didactic / pedagogical strategies for the “formation of repertoire” in project teaching. Next, the replica of teacher “B” is presented, which justifies the relevance and usefulness of these strategies, emphasizing the importance of pre-existences in the cultural process. The debate is open. It is expected to continue, towards the examination of other controversies | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho aborda algumas controvérsias teóricas e conceituais na pesquisa e no ensino de projeto de arquitetura e urbanismo, transcrevendo um diálogo intelectual entre dois professores seniores. Primeiramente são apresentados os argumentos da professora Maria Lúcia Malard contrários ao entendimento da Arquitetura como linguagem e contestando a utilidade de algumas estratégias didático/pedagógicas para a “formação de repertório” no ensino de projeto. Em seguida apresenta-se a réplica do professor Flávio Carsalade, que justifica argumentativamente a pertinência e utilidade dessas estratégias, enfatizando a importância das pré-existências no processo cultural. O debate fica aberto. Espera-se o seu prosseguimento, rumo ao exame de outras controvérsias. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Thésis | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino de projeto | pt_BR |
dc.subject | Teoria da Arquitetura | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Projeto arquitetônico | pt_BR |
dc.title | Sobre repertório e outras controvérsias | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/278 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sobre repertório e outras controvérsias.pdf | 2.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.