Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcela Silviano Brandão Lopespt_BR
dc.creatorMaria Emília Senra Toledopt_BR
dc.date.accessioned2024-01-22T20:52:38Z-
dc.date.available2024-01-22T20:52:38Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue6pt_BR
dc.identifier.issn2358-6214pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63217-
dc.description.abstractThis article intends to contribute to the investigation of the ways in which constructive knowledge can be more effectively incorporated into architectural practice. The discussion proposed here will focus on the knowledge of construction workers, who considered mere executors, do not participate in the discussions that subsidize the projects developed. However, it is perceived that the practices engendered during the constructive act are powerful solutions, found there, in the know-how, from a conjunction of experiences, simultaneously scientific and tactile, brain and body. To understand how these knowledges have been excluded from the technical scope and how they have been made invisible over time, a brief cartography of hegemonic constructive practices will be presented here, including how they are reproduced through academic practices. Finally, seeking a better convergence between the two practices, is approached the possibility of interlocution between them from the teaching of architecture, trying to build an approximation with the work on the building site.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo pretende contribuir na investigação sobre os modos como os saberes construtivos podem ser incorporados de maneira mais efetiva à prática arquitetônica. A discussão proposta aqui terá como foco o saber dos operários das obras, que considerados meros executores, não participam das discussões que subsidiam os projetos desenvolvidos. Entretanto, percebe-se que as práticas engendradas durante o ato construtivo são soluções potentes, encontradas ali, no saber-fazer, a partir de uma conjunção de experiências, simultaneamente, científicas e táteis, cerebrais e corporais. Para entender como esses saberes foram sendo excluídos do escopo técnico e como foram invisibilizados ao longo do tempo, será apresentada aqui uma breve cartografia das práticas construtivas hegemônicas, inclusive como elas se reproduzem por meio das práticas acadêmicas. Por fim, buscando uma melhor convergência entre as duas práticas, aborda-se a possibilidade de interlocução entre elas a partir do ensino de arquitetura, tentando construir uma aproximação com o trabalho no canteiro.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - DEPARTAMENTO DE URBANISMOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaberes construtivospt_BR
dc.subjectPráticas cotidianaspt_BR
dc.subjectControvérsiaspt_BR
dc.subjectMétodo cartográficopt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.subject.otherConstrução civilpt_BR
dc.subject.otherCanteiro de obraspt_BR
dc.titleO desenho do canteiro: controvérsias e possibilidadespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://enanparq2020.s3.amazonaws.com/MT/22345.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O DESENHO NO CANTEIRO.pdf471.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.