Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/63217
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Marcela Silviano Brandão Lopes | pt_BR |
dc.creator | Maria Emília Senra Toledo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T20:52:38Z | - |
dc.date.available | 2024-01-22T20:52:38Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.issue | 6 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2358-6214 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/63217 | - |
dc.description.abstract | This article intends to contribute to the investigation of the ways in which constructive knowledge can be more effectively incorporated into architectural practice. The discussion proposed here will focus on the knowledge of construction workers, who considered mere executors, do not participate in the discussions that subsidize the projects developed. However, it is perceived that the practices engendered during the constructive act are powerful solutions, found there, in the know-how, from a conjunction of experiences, simultaneously scientific and tactile, brain and body. To understand how these knowledges have been excluded from the technical scope and how they have been made invisible over time, a brief cartography of hegemonic constructive practices will be presented here, including how they are reproduced through academic practices. Finally, seeking a better convergence between the two practices, is approached the possibility of interlocution between them from the teaching of architecture, trying to build an approximation with the work on the building site. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo pretende contribuir na investigação sobre os modos como os saberes construtivos podem ser incorporados de maneira mais efetiva à prática arquitetônica. A discussão proposta aqui terá como foco o saber dos operários das obras, que considerados meros executores, não participam das discussões que subsidiam os projetos desenvolvidos. Entretanto, percebe-se que as práticas engendradas durante o ato construtivo são soluções potentes, encontradas ali, no saber-fazer, a partir de uma conjunção de experiências, simultaneamente, científicas e táteis, cerebrais e corporais. Para entender como esses saberes foram sendo excluídos do escopo técnico e como foram invisibilizados ao longo do tempo, será apresentada aqui uma breve cartografia das práticas construtivas hegemônicas, inclusive como elas se reproduzem por meio das práticas acadêmicas. Por fim, buscando uma melhor convergência entre as duas práticas, aborda-se a possibilidade de interlocução entre elas a partir do ensino de arquitetura, tentando construir uma aproximação com o trabalho no canteiro. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ARQ - DEPARTAMENTO DE URBANISMO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Saberes construtivos | pt_BR |
dc.subject | Práticas cotidianas | pt_BR |
dc.subject | Controvérsias | pt_BR |
dc.subject | Método cartográfico | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura | pt_BR |
dc.subject.other | Construção civil | pt_BR |
dc.subject.other | Canteiro de obras | pt_BR |
dc.title | O desenho do canteiro: controvérsias e possibilidades | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://enanparq2020.s3.amazonaws.com/MT/22345.pdf | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O DESENHO NO CANTEIRO.pdf | 471.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.