Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edite Maria Oliveira da Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707581316608650pt_BR
dc.contributor.advisor-co1André Acastro Eggpt_BR
dc.contributor.referee1Natally Vieira Diaspt_BR
dc.contributor.referee2Loque Arcanjo Juniorpt_BR
dc.contributor.referee3Oiliam José Lannapt_BR
dc.creatorNatália Leite Bragapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8398118642576536pt_BR
dc.date.accessioned2024-01-23T16:20:21Z-
dc.date.available2024-01-23T16:20:21Z-
dc.date.issued2023-07-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63247-
dc.description.abstractThe 1930s and 1940s in Brazil and around the world were years of intense political, social and musical change. Despite this, Soviet music is still an object of study that lacks diversified approaches, which are not only related to the works and the life of a specific composer, but that takes into consideration sociological, historical, political aspects, among others. Given this, this research aims to analyze the information and discussions around Soviet music and, more specifically, the Seventh Symphony (1941) by Dmitri Shostakovich in the Brazilian press between the years 1942 and 1946 to understand the dynamics between music and politics and their intersections. For this, a documental survey was carried out focusing mainly on newspapers and magazines published in Brazil in this period, searching for Soviet music, the surname of the Soviet composer Dmitri Shostakovich and the Leningrad Symphony in the Hemeroteca Digital. Simultaneously, a mapping of the Brazilian bibliography that partially or totally approaches the theme was carried out, as well as works that contribute to the understanding of the political, historical and social context. And an epistolary survey that contributed to the understanding of the personalities identified in the hemerographic sources. Thus, some questions guided the analysis of the Brazilian press publications: What discussions and information about Soviet music were conveyed by the Brazilian press in this period? In what way did the changes that took place after 1945 impact the information about Soviet music in the press? What was disseminated and discussed about the premiere of Shostakovich's Seventh Symphony in Brazil? Resulting in the construction of this dissertation in two chapters, in the first highlighting the views of mediating intellectuals and, in the second, the repercussion around Dmitri Shostakovich's Seventh Symphony and its premiere in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoOs anos 1930 e 1940 no Brasil e no mundo foram de intensas mudanças políticas, sociais, musicais e pesquisadores de distintas áreas se detiveram em investigações diversas que abarcam esse período. Apesar disso, a música soviética ainda é um objeto de estudo que carece de abordagens diversificadas, que não estejam relacionadas apenas às obras e à vida de um compositor específico, mas que leve em consideração aspectos sociológicos, históricos, políticos, dentre outros. Diante disto, esta pesquisa tem como objetivo analisar as informações e as discussões em torno da música soviética e, mais propriamente, da Sétima Sinfonia (1941) de Dmitri Shostakovich na imprensa brasileira, entre os anos de 1942 e 1946 para compreender as dinâmicas entre música e política e suas interseções. Para isto, foi realizado um levantamento documental que tem como foco principal os jornais e revistas publicados no Brasil neste período, buscando por música soviética, pelo sobrenome do compositor soviético Dmitri Shostakovich e por Sinfonia Leningrado na Hemeroteca Digital. Em simultâneo foi realizado um mapeamento da bibliografia brasileira que, de forma parcial ou integral, aborda a temática, além de trabalhos que contribuem para a compreensão do contexto político, histórico e social. E um levantamento epistolar que contribuiu para a compreensão das personalidades identificadas nas fontes hemerográficas. Assim, algumas perguntas foram condutoras para a análise das publicações da imprensa brasileira: quais as discussões e informações sobre música soviética eram veiculadas pela imprensa brasileira nesse período? De que forma as mudanças que ocorreram a partir de 1945 impactaram nas informações sobre a música soviética na imprensa? O que foi divulgado e discutido sobre a estreia da Sétima Sinfonia de Shostakovich no Brasil? Resultando na construção desta dissertação em dois capítulos, no primeiro destacando os pontos de vista de intelectuais mediadores e, no segundo, a repercussão em torno da Sétima Sinfonia de Dmitri Shostakovich e sua estreia no Brasil.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica e políticapt_BR
dc.subjectMúsica interessadapt_BR
dc.subjectMúsica políticapt_BR
dc.subjectFunção social da músicapt_BR
dc.subjectSinfonia Leningradopt_BR
dc.subjectSétima Sinfonia de Shostakovichpt_BR
dc.subject.otherMúsica - História e críticapt_BR
dc.subject.otherSinfoniaspt_BR
dc.subject.otherShostakovich, Dimitri Dmitrievichpt_BR
dc.subject.otherMúsica - Aspectos sociaispt_BR
dc.titleDmitri Shostakovich e a música soviética na imprensa brasileira (1942-1946)pt_BR
dc.title.alternativeDmitri Shostakovich and Soviet music in the Brazilian press (1942-1946)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0009-1932-1035pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BRAGA Natália - Dissertação 2023 versão definitiva completa.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.