Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63631
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dc.creatorIvana Montandon Soares Aleixopt_BR
dc.creatorIsabel Mesquitapt_BR
dc.date.accessioned2024-02-01T16:32:03Z-
dc.date.available2024-02-01T16:32:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage349pt_BR
dc.citation.epage357pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.01.009pt_BR
dc.identifier.issn0101-3289pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63631-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the impact of an instructional approach based on three teaching models (direct instruction, peer‐teaching and cooperative learning) in the development of athletes’ declarative knowledge in Artistic Gymnastic. Data were obtained from a questionnaire applied to 53 female participants divided in an experimental group (28) and a control group (25) with ages between 9 and 12 years old. The results showed that experimental group increased significantly in the declarative knowledge, independently of the athletes’ skill level, unlike the control group that showed no evolution. These results enhance the importance of combining different teaching models in order to improve the effectiveness of Artistic Gymnastic training process.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Verificar o impacto da aplicação de uma abordagem instrucional baseada em três modelos de ensino (instrução direta, ensino de pares e aprendizagem cooperativa) no aumento do conhecimento declarativo em praticantes de ginástica artística (GA). Metodologia: Aplicação de um questionário a 56 praticantes do sexo feminino entre nove e 12 anos, 28 no grupo experimental e 25 no grupo controle. Resultados: Evidenciaram que o grupo experimental evoluiu significativamente no conhecimento declarativo, independentemente do nível de habilidade das praticantes, enquanto no grupo controle não houve evolução. Conclusão: O estudo evidencia a importância de aplicação combinada de diferentes modelos de ensino na eficácia pedagógica do treino da GA.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Ciências do Esportept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGinásticapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectTreinamentopt_BR
dc.subjectConhecimento declarativopt_BR
dc.subject.otherGinásticapt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherGinástica artística para mulherespt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleImpacto de diferentes estratégias de ensino no desenvolvimento do conhecimento declarativo de iniciantes na ginástica artísticapt_BR
dc.title.alternativeImpact of implementing different teaching strategies on the development of declarative knowledge of beginner artistic gymnastics athletespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S010132891600010X?via%3Dihubpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8577-3245pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5274-4712pt_BR
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