Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/63631
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Impacto de diferentes estratégias de ensino no desenvolvimento do conhecimento declarativo de iniciantes na ginástica artística |
Other Titles: | Impact of implementing different teaching strategies on the development of declarative knowledge of beginner artistic gymnastics athletes |
Authors: | Ivana Montandon Soares Aleixo Isabel Mesquita |
Abstract: | Objetivo: Verificar o impacto da aplicação de uma abordagem instrucional baseada em três modelos de ensino (instrução direta, ensino de pares e aprendizagem cooperativa) no aumento do conhecimento declarativo em praticantes de ginástica artística (GA). Metodologia: Aplicação de um questionário a 56 praticantes do sexo feminino entre nove e 12 anos, 28 no grupo experimental e 25 no grupo controle. Resultados: Evidenciaram que o grupo experimental evoluiu significativamente no conhecimento declarativo, independentemente do nível de habilidade das praticantes, enquanto no grupo controle não houve evolução. Conclusão: O estudo evidencia a importância de aplicação combinada de diferentes modelos de ensino na eficácia pedagógica do treino da GA. |
Abstract: | The purpose of this study was to investigate the impact of an instructional approach based on three teaching models (direct instruction, peer‐teaching and cooperative learning) in the development of athletes’ declarative knowledge in Artistic Gymnastic. Data were obtained from a questionnaire applied to 53 female participants divided in an experimental group (28) and a control group (25) with ages between 9 and 12 years old. The results showed that experimental group increased significantly in the declarative knowledge, independently of the athletes’ skill level, unlike the control group that showed no evolution. These results enhance the importance of combining different teaching models in order to improve the effectiveness of Artistic Gymnastic training process. |
Subject: | Ginástica Ensino Ginástica artística para mulheres Aprendizagem |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTES |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.01.009 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/63631 |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S010132891600010X?via%3Dihub |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Brasileira de Ciências do Esporte |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Impacto de diferentes estratégias de ensino no desenvolvimento do conhecimento declarativo de iniciantes na ginástica artística.pdf | 346.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.