Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63692
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Márcia Cristina de Brito Rumeupt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7108614018201290pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Thalita Nogueira Diaspt_BR
dc.creatorDarko Rodrigues Bufolinpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3564745911953925pt_BR
dc.date.accessioned2024-02-02T14:56:01Z-
dc.date.available2024-02-02T14:56:01Z-
dc.date.issued2023-12-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63692-
dc.description.abstractThe present research’s objective is the need to adopt Simple Language in the public sector and how it can benefit the population's relationship with institutions. The objective is to identify public sector initiatives to simplify the language used in legal documents and observe whether the public sector is concerned about the adequacy of simple language to improve its relationship with society. The methodology used included a bibliographical review to address the issue of legal language and its simplicity, also including a survey of public sector initiatives to demonstrate concern about the topic. The results demonstrate the public sector's concern with its relationship with society, with the existence of initiatives through the development of important projects at an advanced stage. The conclusion highlights that Simple Language still has a major challenge ahead in relation to simplifying communication. Furthermore, there is still a range of discussions, content and research that need to be carried out to develop the topic in the country.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objeto de pesquisa a necessidade de adoção da Linguagem Simples no setor público e como ela pode beneficiar a relação da população com as instituições. O objetivo é identificar as iniciativas do setor público para simplificar a linguagem utilizada em documentos jurídicos e observar se o setor público está preocupado com a adequação da linguagem simples para melhorar a sua relação com a sociedade. A metodologia utilizada incluiu uma revisão bibliográfica para abordar a questão da linguagem jurídica e sua descomplicação, incluindo também um levantamento de iniciativas do setor público para demonstrar a preocupação com o tema. Os resultados demonstram a preocupação do setor público com a sociedade, com a existência de iniciativas por meio do desenvolvimento de projetos importantes e em avançado estágio. Nas considerações finais, destacamos que a linguagem simples ainda tem um grande desafio pela frente em relação à simplificação da comunicação. Além disso, ainda há um leque de discussões, conteúdos e pesquisas que precisam ser feitas para o desenvolvimento da temática no país.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Linguagem Jurídicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectlinguagem descomplicadapt_BR
dc.subjectsetor públicopt_BR
dc.subjectsimplificaçãopt_BR
dc.subjectdemocratizaçãopt_BR
dc.subject.otherDireito – Linguagempt_BR
dc.titleUma linguagem “descomplicada”: a busca pela simplificação do discurso jurídico por meio de iniciativas no setor públicopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1113-4851pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Linguagem Jurídica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uma Linguagem Descomplicada.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.