Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63744
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jairo Venício Carvalhais Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9689369100343412pt_BR
dc.contributor.referee1Danúbia Aline Silva Sampaiopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Paula Cordeiro Lacerda Francopt_BR
dc.creatorKátya Regina Macielpt_BR
dc.date.accessioned2024-02-05T14:20:17Z-
dc.date.available2024-02-05T14:20:17Z-
dc.date.issued2021-09-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63744-
dc.description.abstractThe teaching of the Portuguese language, in recent years, especially after the technological revolution of the internet, has required several changes, especially in the field of reading and textual interpretation. Reading is no longer merely an exercise in decoding the syntactic structures of the language and, based on inferences, started to demand a more critical reflection and perception from the reader, expanding their participation and sociocultural influence. In this conception, textual genres have contributed to the achievement of this goal, because, from the inclusion of various genres in the classroom, the student better understands the text, its function, realizing and recognizing the genre that best suits the situations of real communication, in addition to promoting reflective reading. In order to carry out this work, we chose the textual genre charge as a model for being fundamental in this process of critical reading formation, since that genre draws the reader’s attention because it usually contains verbal language and non-verbal and presents current situations that provoke reflection and lead to an investigation by the student about the themes presented, contributing to the formation of readers able to form their own opinion and thus contributing to the development of critical-reflective reading. The research is bibliographical in nature and is based on the studies of the following theorists: Marcuschi (1999 and 2008), Bakhtin (2003), Regina Dell’Isola (1998), as well as on the guidelines of the National Curriculum Parameters (2001).pt_BR
dc.description.resumoO ensino da Língua Portuguesa, nos últimos dos anos, principalmente após a revolução tecnológica da internet, tem requerido diversas modificações, principalmente no campo da leitura e interpretação textual. A leitura deixou de ser meramente um exercício de decodificação de estruturas sintáticas da língua e, a partir de inferências, passou a exigir a reflexão e percepção mais crítica do leitor, ampliando sua participação e influência sociocultural. Nessa concepção, os gêneros textuais têm contribuído para o alcance desse objetivo, pois, a partir da inserção dos vários gêneros em sala de aula, o aluno compreende melhor o texto, sua função , percebendo e reconhecendo o gênero que melhor se adequa às situações de comunicação reais, além de promover uma leitura reflexiva. Para a realização deste trabalho, elegemos o gênero textual charge como modelo por ser fundamental neste processo de formação de leitura crítica, visto que, o referido gênero chama atenção do leitor por conter geralmente linguagem verbal e não verbal e apresentar situações atuais que provocam a reflexão e levam à investigação por parte do aluno acerca dos temas apresentados, contribuindo para a formação de leitores aptos a formar sua própria opinião e colaborando, assim, para o desenvolvimento da leitura crítico-reflexiva. A pesquisa é de caráter bibliográfico e está fundamentada nos estudos dos seguintes teóricos: Marcuschi (1999 e 2008), Bakhtin (2003), Regina Dell’Isola (1998), assim como nas orientações dos Parâmetros Curriculares Nacionais (2001).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject: Leitura críticapt_BR
dc.subjectGênero Textualpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA avaliação da leitura em perguntas sobre o gênero charge: análise em livros didáticos de Língua Portuguesapt_BR
dc.title.alternativeThe assessment of reading in questions about the charge genre: analysis in Portuguese language textbookspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m-e-tcc-version-1-0 (2).pdfTCC completo6.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.