Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliana Guimarães Almeidapt_BR
dc.creatorIsadora Cristina Silva Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2024-02-05T21:34:58Z-
dc.date.available2024-02-05T21:34:58Z-
dc.date.issued2021-03-12-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33025/ceb.v6i3.3136pt_BR
dc.identifier.issn2525-2879pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63750-
dc.description.abstractIn the field of possibilities for investigations about children's literature in Brazil, the analysis of children's book with greater and better reception by students bring a series of elements capable of promoting reflections about preferences by the target audience, which can contribute to think mediations possible in the context of elementary school. This paper aims to analyze literary books most requested by children enrolled in the third year of Elementary Education at Centro Pedagógico Universidade Federal de Minas Gerais (CP-UFMG). For this, the methodology is documentary research, with the following stages of development: in a first movement from a list generated by the library system, a survey was made of all the books that were lent over the course of an academic year by two classes, identifying each loan individually. In a second movement, the analysis of these literary books most requested by one of the classes was made. The results obtained so far point to a preference for books with similar graphic-editorial projects with vibrant colors and recurring thematic puns, riddles and anecdotes. The analyzes allow us to identify a connection between the consolidation phase of literacy and the intense exposure to phonological awareness skills with literary choices that privilege the playful aspect of the language and the possibility of interaction in books. The research also brings some important notes in relation to the selection and suitability to the target audience in certain parts of the analyzed collection.pt_BR
dc.description.resumoDentro do campo das possibilidades de investigações em torno da literatura infantil no Brasil, a análise de obras com maior e melhor recepção pelas crianças traz uma série de elementos capazes de promover reflexões acerca das preferências pelo público-alvo, que podem contribuir para pensar as mediações possíveis no contexto da Educação Básica. Desse modo, este artigo tem como objeto a análise de obras literárias mais requisitadas por crianças matriculadas no terceiro ano do Ensino Fundamental do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (CP-UFMG). Para isso a metodologia adotada é a pesquisa documental, tendo as seguintes etapas de desenvolvimento: em um primeiro movimento a partir de uma lista gerada pelo sistema de bibliotecas, foi feito o levantamento de todas as obras que foram emprestadas ao longo de um ano letivo pelas duas turmas, identificando cada empréstimo individualmente. Em um segundo momento, foi feita a análise das obras mais requisitadas por uma das turmas. Os resultados obtidos até o momento apontam para uma preferência por obras com projetos gráfico-editoriais semelhantes com destaque para cores vibrantes e com recorrência da temática de trocadilhos, adivinhas e anedotas. As análises permitem identificar conexão entre a fase de consolidação da alfabetização e a intensa exposição às habilidades de consciência fonológica com escolhas literárias que privilegiam o aspecto lúdico da língua e a possibilidade da interação nos livros. A pesquisa também traz alguns apontamentos importantes em relação à seleção e adequação ao público-alvo em determinadas partes da coleção analisada.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Educação Básica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectLeitura literáriapt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.subject.otherEducação Básicapt_BR
dc.titleAnálise de obras literárias mais requisitadas por crianças em processo de alfabetizaçãopt_BR
dc.title.alternativeAnalysis of literary books most requested by children in the process of literacypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/cadernos/article/view/3136pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2570-3146pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.