Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64024
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElisângela Chavespt_BR
dc.date.accessioned2024-02-16T16:20:32Z-
dc.date.available2024-02-16T16:20:32Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage742pt_BR
dc.citation.epage762pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37724pt_BR
dc.identifier.issn1981-3171pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64024-
dc.description.abstractThis article is an essay that seeks to articulate blackness, identity and dance as constituent elements and drivers of emancipatory practices in the context of social education and leisure. The aim was to clarify the potential that the teaching of aphrodiasporic dances have when addressed in sociocultural educational projects as a mechanism for empowerment, appreciation and cultural identity with peripheral communities, in a situation of social vulnerability and whose members, in their majority, are black people. The teaching of dance in sociocultural projects has grown dramatically over the last twenty years in Brazil. There is an evident lack of data for an analysis of this fact, which makes it difficult to perceive the expansion, diversification and strengthening of these alternative spaces for teaching/learning dances that enable technologies of resistance, survival and transformation in the anti-racist struggle.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo trata-se de um ensaio que busca articular negritude, identidade e dança como elementos constituintes e propulsores de práticas emancipadoras no âmbito da educação social e do lazer. O intuito foi explicitar a potencialidade que o ensino de danças de matriz afrodiaspórica têm ao serem abordadas em projetos educacionais socioculturais como mecanismo de empoderamento, valorização e identidade cultural junto a comunidades periféricas, em situação de vulnerabilidade social e cujos membros, em sua maioria, são negros. O ensino de dança em projetos socioculturais cresceu de forma vertiginosa nos últimos vinte anos no Brasil. Há uma evidente carência de dados para uma análise desse fato, o que dificulta a percepção da ampliação, da diversificação e do fortalecimento dessas alternativas de espaço para ensino/aprendizagem de danças que possibilitam tecnologias de resistência, sobrevivência e transformação na luta antirracista.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazerpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectEducação socialpt_BR
dc.subjectAfrodiaspóricopt_BR
dc.subject.otherDançaspt_BR
dc.subject.otherEducação Físicapt_BR
dc.subject.otherNegros (identidade racial)pt_BR
dc.titleNegritude, identidade e dançapt_BR
dc.title.alternativeBlackness, identity and dancept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/37724pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2069-4316pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Negritude, Identidade e Dança.pdf348.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.