Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/64024
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Negritude, identidade e dança |
Other Titles: | Blackness, identity and dance |
Authors: | Elisângela Chaves |
Abstract: | O presente artigo trata-se de um ensaio que busca articular negritude, identidade e dança como elementos constituintes e propulsores de práticas emancipadoras no âmbito da educação social e do lazer. O intuito foi explicitar a potencialidade que o ensino de danças de matriz afrodiaspórica têm ao serem abordadas em projetos educacionais socioculturais como mecanismo de empoderamento, valorização e identidade cultural junto a comunidades periféricas, em situação de vulnerabilidade social e cujos membros, em sua maioria, são negros. O ensino de dança em projetos socioculturais cresceu de forma vertiginosa nos últimos vinte anos no Brasil. Há uma evidente carência de dados para uma análise desse fato, o que dificulta a percepção da ampliação, da diversificação e do fortalecimento dessas alternativas de espaço para ensino/aprendizagem de danças que possibilitam tecnologias de resistência, sobrevivência e transformação na luta antirracista. |
Abstract: | This article is an essay that seeks to articulate blackness, identity and dance as constituent elements and drivers of emancipatory practices in the context of social education and leisure. The aim was to clarify the potential that the teaching of aphrodiasporic dances have when addressed in sociocultural educational projects as a mechanism for empowerment, appreciation and cultural identity with peripheral communities, in a situation of social vulnerability and whose members, in their majority, are black people. The teaching of dance in sociocultural projects has grown dramatically over the last twenty years in Brazil. There is an evident lack of data for an analysis of this fact, which makes it difficult to perceive the expansion, diversification and strengthening of these alternative spaces for teaching/learning dances that enable technologies of resistance, survival and transformation in the anti-racist struggle. |
Subject: | Danças Educação Física Negros (identidade racial) |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA EEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37724 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/64024 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/37724 |
metadata.dc.relation.ispartof: | LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Negritude, Identidade e Dança.pdf | 348.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.