Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64072
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndréa Clemente Palmierpt_BR
dc.creatorHindyara Brione Teixeirapt_BR
dc.creatorCléris Blanco de Souzapt_BR
dc.creatorJoão Henrique Lara do Amaralpt_BR
dc.creatorMarcos Azeredo Furquim Werneckpt_BR
dc.creatorRenata de Castro Martinspt_BR
dc.date.accessioned2024-02-16T16:53:01Z-
dc.date.available2024-02-16T16:53:01Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1704pt_BR
dc.identifier.issn2595-0274pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64072-
dc.description.abstractThe study aimed to evaluate the role of the preceptor in the training of dentistry students in the discipline "Supervised Internship in Dentistry" at the Faculty of Dentistry at UFMG. A questionnaire with open and closed questions about the experiences andimpressions of students, teachers and tutors from six internship fields located in Belo Horizonte was used. Eleven students, ten preceptors and four professors participated in this study. All students and professors and 50% of preceptors consider that preceptorship is part of the health professional's attributions. Most actors stated that the health professional feels motivated and prepared to act as a preceptor. All actors considered important the student's participation in internships in health services during professional training and stated that the preceptor knows about the discipline's objectives. Only 20% of preceptors said they had already participated in a preceptorship training course and 80% expressed interest in participating. The participants' perception of the role of the preceptor in the training of health professionals was positive. Some preceptors are not aware that preceptorship is part of their role as health professional. Actions that seek to train and make preceptors aware of their role in trainingfuture health professionals are needed.pt_BR
dc.description.resumoO estudo objetivou avaliar o papel do preceptor na formação do estudante de Odontologia na disciplina “Estágio Supervisionado em Odontologia” da Faculdade de Odontologia da UFMG. Foi utilizado um questionário com questões abertas e fechadas sobre as experiências e impressões dos estudantes, professores e preceptores de seis campos de estágio localizados em Belo Horizonte. Onze estudantes, dez preceptores e quatro professores participaram deste estudo. Todos os alunos e professores e 50% dos preceptores consideram que a preceptoria faz parte das atribuições do profissional de saúde. A maioria dos atores afirmou que o profissional de saúde se sente motivado e preparado para atuar como preceptor. Todos os atores consideraram importante a participação do estudante em estágios em serviços de saúde durante a formação profissional e afirmaram que o preceptor tem conhecimento sobre os objetivos da disciplina. Apenas 20% dos preceptores afirmaram que já participaram de curso de capacitação de preceptoria e 80% manifestaram interesse em participar. A percepção dos participantes sobre o papel do preceptor na formação do profissional de saúde foi positiva. Alguns preceptores não têm consciência de que a preceptoria faz parte de sua atribuição como profissional da saúde. São necessárias ações que busquem capacitar e conscientizar os preceptores do seu papel na formação dos futuros profissionais de saúde.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ABENOpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPreceptoriapt_BR
dc.subjectSistema Único de Saúdept_BR
dc.subjectAtenção à saúdept_BR
dc.subjectRecursos humanos em odontologiapt_BR
dc.subject.otherPreceptoriapt_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúdept_BR
dc.subject.otherAtenção à saúdept_BR
dc.subject.otherRecursos humanos em odontologiapt_BR
dc.titleO papel do preceptor na formação profissional em serviço de saúdept_BR
dc.title.alternativeThe role of the preceptor in professional training in health servicespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1704pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8943-6836pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6900-7559pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4160-018Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8911-0040pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O papel do preceptor na formação profissional em serviço de saúde.pdf300.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.