Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarina Nolli Bittencourtpt_BR
dc.creatorDiúlia Cristina Pantoja de Oliveirapt_BR
dc.creatorRuan Patrick de Oliveira Souzapt_BR
dc.creatorJosé Luís da Cunha Penapt_BR
dc.creatorPaulo Victor Das Neves Pantojapt_BR
dc.creatorMaria Odete Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-02-26T17:56:31Z-
dc.date.available2024-02-26T17:56:31Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume71pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.citation.spage2421pt_BR
dc.citation.epage2428pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0924pt_BR
dc.identifier.issn1984-0446pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64724-
dc.description.abstractObjective: The objective of the study was to analyze criticisms, compliments and suggestions of users, family and workers, placed in an Ombudsman of a Centro de Atenção Psicossocial para Álcool e outras Drogas (Psychosocial Care Centers for Alcohol and Other Drugs - CAPS ad). Method: A study carried out in the CAPS ad of Macapá-AP from August to December 2016, through the thematic content analysis of the files deposited in the ombudsman, recently introduced in the service, containing criticisms, compliments and suggestions from users, family members, and CAPS ad. Results: It was observed the dissatisfaction with the infrastructure of the CAPS ad, and with the relationships built between users and professionals, in addition, suggestions were given of workshops, and improvement in the development of the Projeto Terapêutico Singular (freely translated as Unique Therapeutic Project). Final considerations: It is concluded that the multidisciplinary team needs to put in practice the real psychosocial care in the service, and that the management helps in the improvement of the service’s place, and in the proposal of qualifications to this team.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: O objetivo do estudo foi analisar as críticas, elogios e sugestões dos usuários, familiares e trabalhadores, colocadas na Ouvidoria de um Centro de Atenção Psicossocial para Álcool e outras drogas (CAPS ad). Método: Estudo realizado no CAPS ad de Macapá-AP no período de agosto a dezembro de 2016, por meio da análise temática de conteúdo das fichas depositadas na ouvidoria, recém implantada no serviço, contendo críticas, elogios e sugestões de usuários, familiares, e trabalhadores do CAPS ad. Resultados: Observou-se a insatisfação com a infraestrutura do CAPS ad, e com as relações construídas entre usuários e profissionais, além disso, foram apresentadas sugestões de oficinas, e de melhora na construção do Projeto Terapêutico Singular. Considerações finais: Conclui-se sobre a necessidade de a equipe multidisciplinar colocar em prática a real atenção psicossocial no serviço, e que a gestão auxilie na melhora do local do serviço, e na proposição de capacitações à essa equipe.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista brasileira de enfermagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDefesa do pacientept_BR
dc.subjectCentros de tratamento de abuso de substânciaspt_BR
dc.subjectServiços de saúde mentalpt_BR
dc.subjectAlcoolismopt_BR
dc.subjectTranstornos relacionados ao uso de substânciaspt_BR
dc.subject.otherDefesa do pacientept_BR
dc.subject.otherCentros de tratamento de abuso de substânciaspt_BR
dc.subject.otherServiços de saúde mentalpt_BR
dc.subject.otherAlcoolismopt_BR
dc.subject.otherTranstornos relacionados ao uso de substânciaspt_BR
dc.titleA experiência da ouvidoria em um Centro de Atenção Psicossocial álcool/drogaspt_BR
dc.title.alternativeOmbudsman’s experience in Psychosocial Care Centers for alcohol/drugspt_BR
dc.title.alternativeLa experiencia de la audiencia en un Centro de Atención Psicosocial alcohol/drogaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/reben/a/qz36QPThGDqqqDmCqWC7kNq/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2561-6042pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A experiência da ouvidoria em um Centro de Atenção Psicossocial álcool_drogas.pdf164.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.