Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64730
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAmanda Márcia dos Santos Reinaldopt_BR
dc.creatorEliana Aparecida Villapt_BR
dc.creatorMaria Odete Pereirapt_BR
dc.creatorMarcus Luciano de Oliveira Tavarespt_BR
dc.creatorMarlene Azevedo Magalhães Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2024-02-26T18:00:03Z-
dc.date.available2024-02-26T18:00:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage45pt_BR
dc.citation.epage51pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2019.000408pt_BR
dc.identifier.issn1806-6976pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64730-
dc.description.abstractObjective: to know the level of information, beliefs and attitudes of schoolchildren about the use of alcohol and other drugs. Method: a cross - sectional, descriptive and exploratory study with a 240 students sample from the municipal education network of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The Scale of Social Representations of the Consumption of Alcohol and Drugs in Adolescents was used. Data was analyzed using Student’s t-test, Mann-Whitney test and Spearman Correlation. Results: alcohol and other drug use was indicated by 29.2% of the sample. It has been identified that the level of information influences non-permissive attitudes and positive beliefs. Conclusion: the training of schoolchildren on the subject is an important strategy for intervention in schools, and should be carried out in an intersectoral way, involving health and education, because in this way, the stigma that associates the issue with marginalization can be reduced.pt_BR
dc.description.resumoOBJETIVO: conhecer os níveis de informação, crenças e atitudes de escolares acerca do uso de álcool e outras drogas. MÉTODO: estudo transversal, descritivo e exploratório com uma amostra de 240 escolares da rede municipal de educação de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Foi utilizada a Escala de Representações Sociais do Consumo de Álcool e Drogas em Adolescentes. Os dados foram analisados por meio dos testes t-Student, Mann-Whitney e Correlação de Spearman. RESULTADOS: o uso de álcool e outras drogas foi apontado por 29,2% da amostra. Foi identificado que o nível de informação influencia em atitudes não permissivas e crenças positivas. CONCLUSÃO: a capacitação de escolares sobre a temática é uma importante estratégia para intervenção em escolas, devendo ser realizada de maneira intersetorial, envolvendo saúde e educação, pois desse modo, pode-se reduzir o estigma que associa a temática à marginalização.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista eletrônica saúde mental álcool e drogaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDrogas ilícitaspt_BR
dc.subjectBebidas alcoólicaspt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectServiços de saúde escolarpt_BR
dc.subjectSaúde do adolescentept_BR
dc.subjectPromoção da saúdept_BR
dc.subject.otherDrogas ilícitaspt_BR
dc.subject.otherBebidas alcoólicaspt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherServiços de saúde escolarpt_BR
dc.subject.otherSaúde do adolescentept_BR
dc.subject.otherPromoção da saúdept_BR
dc.titleInformação, crenças e atitudes de escolares acerca do uso de álcool e outras drogaspt_BR
dc.title.alternativeInformation, beliefs and attitudes of schoolchildren about the use of alcohol and other drugspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/smad/article/view/161572pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0283-2313pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8598-7603pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Informação, crenças e atitudes de escolares acerca do uso de àlcool e outras drogas.pdf338.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.