Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64879
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriana Maria Valladão Novais Van Pettenpt_BR
dc.creatorThais Maria Melo Mendanhapt_BR
dc.creatorTerezinha Cristina da Costa Rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-02-28T17:32:28Z-
dc.date.available2024-02-28T17:32:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.identifier.issn2237-0315pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64879-
dc.description.abstractIn this article we analyze the processes of democratization of access and permanence in postgraduate courses for students with disabilities, considering the implementation of recent affirmative action policies. Some questions that guided the study were: what is the profile of students with disabilities who has enrolled in postgraduate courses? How has the trajectory of these students been in terms of permanence and completion of their courses? Guided by these questions, we carried out a study based on document analysis, in which we examined data from postgraduate students with disabilities at UFMG. The data analyzed includes the examination of the vacancies offered in courses, the reservation of vacancies, the admission, the profile of students, and also the academic trajectory of postgraduate students with disabilities.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo analisamos os processos de democratização do acesso e permanência na pós-graduação para estudantes com deficiência, considerando a implementação das recentes políticas de ações afirmativas. Algumas questões que guiaram o estudo foram: qual é o perfil dos estudantes com deficiência que têm ingressado na pós-graduação? Como tem sido a trajetória desses alunos em termos de permanência e de conclusão de seus cursos? Orientadas por essas questões, realizamos um estudo que teve como base a análise documental, no qual examinamos os dados dos pós-graduandos com deficiência na UFMG. Os dados analisados incluem o exame da oferta e da reserva de vagas, o ingresso, o perfil dos estudantes e, ainda, a trajetória acadêmica dos pós-graduandos com deficiência.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Cocarpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPós-graduaçãopt_BR
dc.subjectEstudantes com deficiênciapt_BR
dc.subjectTrajetória acadêmicapt_BR
dc.subject.otherEducação de pós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherDeficientes - educaçãopt_BR
dc.titleEstudantes com deficiência na pós-graduação: perfil e trajetória acadêmica em uma instituição pública de ensino superiorpt_BR
dc.title.alternativeStudents with disabilities in postgraduate courses: profile and academic trajectory at a public higher education institutionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4621pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7979-2319pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8020-7754pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7953-9484pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.