Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/65349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniel Francisco Bastos Monteiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2654772643235994pt_BR
dc.contributor.referee1Marlusa de Sevilha Goslingpt_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Augusto Oliveira Santospt_BR
dc.creatorLeda Maria Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2024-03-05T19:32:11Z-
dc.date.available2024-03-05T19:32:11Z-
dc.date.issued2023-09-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/65349-
dc.description.abstractThis work results from bibliographical research and data analysis on school dropout in high school. This is the result of observation through pedagogical monitoring carried out with selected schools, analysis of scientific articles related to the topic, as well as analysis of educational data obtained on public platforms between the years 2020 and 2022. We sought to identify the causes and the challenges of school dropout. Five schools were selected through an intentional random sample, located in five municipalities belonging to the district of the Regional Education Superintendency of Barbacena. We identified some factors that lead to school dropout and possible coping strategies. We draw a specific panorama of the reality of each school, considering its particularities, location and student profile, in order to propose actions that can contribute to combating dropout rates. Keywords: school; dropouthigh school.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho resulta de pesquisa bibliográfica e análise de dados sobre a evasão escolar no ensino médio. Trata-se de resultado de observação através de acompanhamento pedagógico realizado com as escolas selecionadas, análise de artigos científicos relacionados ao tema, assim como análise de dados educacionais obtidos em plataformas públicas entre os anos de 2020 a 2022. Buscou-se identificar as causas e os desafios da evasão escolar. Foram selecionadas através de amostra aleatória intencional cinco escolas, localizadas em cinco municípios pertencentes à circunscrição da Superintendência Regional de Ensino de Barbacena. Identificamos alguns fatores que levam à evasão escolar e possíveis estratégias de enfrentamento. Traçamos um panorama específico da realidade de cada escola, considerando suas particularidades, localização e perfil dos alunos, a fim de propor ações que possam contribuir com o combate à evasão. Palavras-chave: evasão escolar; ensino médiopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectevasão escolarpt_BR
dc.subjectensino médiopt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherGestão Públicapt_BR
dc.titleEvasão escolar: análise dos índices de 2020 a 2022 na Regional de Barbacenapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pública

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Versão Final .pdf594.64 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons