Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/65349
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Evasão escolar: análise dos índices de 2020 a 2022 na Regional de Barbacena |
Authors: | Leda Maria Rodrigues |
First Advisor: | Daniel Francisco Bastos Monteiro |
First Referee: | Marlusa de Sevilha Gosling |
Second Referee: | Ricardo Augusto Oliveira Santos |
Abstract: | Este trabalho resulta de pesquisa bibliográfica e análise de dados sobre a evasão escolar no ensino médio. Trata-se de resultado de observação através de acompanhamento pedagógico realizado com as escolas selecionadas, análise de artigos científicos relacionados ao tema, assim como análise de dados educacionais obtidos em plataformas públicas entre os anos de 2020 a 2022. Buscou-se identificar as causas e os desafios da evasão escolar. Foram selecionadas através de amostra aleatória intencional cinco escolas, localizadas em cinco municípios pertencentes à circunscrição da Superintendência Regional de Ensino de Barbacena. Identificamos alguns fatores que levam à evasão escolar e possíveis estratégias de enfrentamento. Traçamos um panorama específico da realidade de cada escola, considerando suas particularidades, localização e perfil dos alunos, a fim de propor ações que possam contribuir com o combate à evasão. Palavras-chave: evasão escolar; ensino médio |
Abstract: | This work results from bibliographical research and data analysis on school dropout in high school. This is the result of observation through pedagogical monitoring carried out with selected schools, analysis of scientific articles related to the topic, as well as analysis of educational data obtained on public platforms between the years 2020 and 2022. We sought to identify the causes and the challenges of school dropout. Five schools were selected through an intentional random sample, located in five municipalities belonging to the district of the Regional Education Superintendency of Barbacena. We identified some factors that lead to school dropout and possible coping strategies. We draw a specific panorama of the reality of each school, considering its particularities, location and student profile, in order to propose actions that can contribute to combating dropout rates. Keywords: school; dropouthigh school. |
Subject: | Administração Gestão Pública |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICAS |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Gestão Pública |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/65349 |
Issue Date: | 28-Sep-2023 |
Appears in Collections: | Especialização em Gestão Pública |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC Versão Final .pdf | 594.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License