Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66339
Type: Artigo de Periódico
Title: Mindfulness, promoção da saúde e semiótica: bases para modelos comunicacionais em saúde online
Other Titles: Mindfulness, health promotion, and semiotics: Bases for communication models in online health
Authors: Patricia Silveira Martins
Rosa Baños
Javier Garcia-Campayo
Marcelo Marcos Piva Demarzo
Rita Maria Lino Tárcia
Daniervelin Renata Marques Pereira
Vera Lúcia Morais Antônio de Salvo
Daniela Ferreira Araújo Silva
Márcio Sussumu Hirayama
Ricardo Monezi Julião de Oliveira
Ana Cristina Bastos Ferreira de Paula
Ausiàs Cebolla
Abstract: Objetivo: identificar como o texto verbo-visual do curso produz sentidos e como isso pode auxiliar na construção do design de outros cursos. Método: foi feita a análise semiótica de duas práticas e de um print de tela do curso denominado Programa de Autocuidado Baseado em Mindfulness, na modalidade Educação à Distância, desenvolvido pelo Centro Brasileiro de Mindfulness e Promoção da Saúde (“Mente Aberta”), do Departamento de Medicina Preventiva da Universidade Federal de São Paulo. Foram avaliados os elementos estéticos que contribuiriam para a construção de um ambiente de prática eufórico (ligado à saúde) e estabelecidas relações entre o plano de conteúdo e o plano de expressão das práticas, responsáveis pela construção de um sistema semissimbólico. Resultados: confirmou-se a valorização de uma estética da simplicidade de cores e formas que converge para uma afirmação dos valores calma e bem-estar compatíveis com as práticas de mindfulness. Conclusão: a partir dessa análise, busca-se refletir sobre as bases para o desenvolvimento de modelos comunicacionais relacionados à promoção da saúde em ambiente digital.
Abstract: Objetictive: to analyze an online course on health promotion based on mindfulness (mindfulness) through the theory of discursive semiotics in one of its most recent developments, the visual or plastic aspect. The objective is to identify how the verbal-visual text of the course produces meanings and how it can help in the design of other courses. Method: a semiotic analysis of two practices and a screen print of the course called Mindfulness-Based Self-Care Program, in distance learning, developed by the Brazilian Center for Mindfulness and Health Promotion (“Open Mind”), of the Department of Preventive Medicine at the Federal University of São Paulo. Results: the aesthetic elements that contributed to the construction of an euphoric practice environment (linked to health) were evaluated and relationships were established between the content plan and the practice expression plan, responsible for the construction of a semi-symbolic system. Conclusion: it was confirmed the appreciation of an aesthetics of simplicity of colors and shapes that was converged to an affirmation of the values of calm and well-being compatible with the practices of mindfulness. From this analysis, we seek to reflect on the bases for the development of communicational models related to health promotion in a digital environment.
Subject: Semiótica
Promoção da saúde
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.165507
URI: http://hdl.handle.net/1843/66339
Issue Date: 30-Sep-2020
metadata.dc.relation.ispartof: SMAD: Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.