Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/66340
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Myriam Correa de Araujo Avila | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-03-21T18:04:10Z | - |
dc.date.available | 2024-03-21T18:04:10Z | - |
dc.date.issued | 2021-01-28 | - |
dc.citation.issue | Edição Especial | pt_BR |
dc.citation.spage | 273 | pt_BR |
dc.citation.epage | 281 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-5336 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/66340 | - |
dc.description.abstract | Amidst the complex political-social turmoil that lent the year of 1968 in Brazil a unique character, a group emerged who shook the whole cultural scene, forcing it to rearrange itself completely, in aesthetic and ideological terms. This text identifies three well outlined artistic trends in 68: the avantgarde, the populist and the tropicalia and compares them to Columbus’ three caravels, celebrated in a Caribbean song that Caetano Veloso e Gilberto Gil recorded in that year. Today, Tropicália, as a cultural movement, still inspires us due to the disposition of its young participants to stand up to a political scenario that seemed to offer no perspective of change. | pt_BR |
dc.description.resumo | Em meio às turbulências político-sociais que deram um caráter único ao ano de 1968 no Brasil, um grupo veio balançar toda a cena cultural brasileira, obrigando-a a um rearranjo total, estético e ideológico. Este texto identifica três vertentes artísticas plenamente delineadas em 68: a vanguardista, a populista e a tropicalista, aqui comparadas às três caravelas de Colombo, festejadas numa canção caribenha que Caetano e Gil retomam em versão bilíngue no LP Tropicália. Porém, na mais viva dessas vertentes, a tropicalista, ao contrário da viagem intencionada das caravelas de Colombo, o que está em jogo “não, não é uma estrada, é uma viagem (...) que não tem sul nem norte”, como diz a canção dos Novos Baianos, “Ferro na Boneca”. Hoje, o empreendimento tropicalista nos causa admiração ainda pela disposição de enfrentar pela aposta na criação e na cultura um cenário político que parecia não oferecer nenhuma perspectiva de superação. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Kriterion | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Tropicália | pt_BR |
dc.subject | Caetano Veloso | pt_BR |
dc.subject | Gilberto Gil | pt_BR |
dc.subject.other | Brasil - Cultura popular | pt_BR |
dc.subject.other | Gil, Gilberto, 1942- | pt_BR |
dc.subject.other | Veloso, Caetano, 1942- | pt_BR |
dc.title | As três caravelas de 68 | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufmg.br/index.php/kriterion/article/view/29122 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3726-4670 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
As três caravelas de 68.pdf | 402.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.