Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66769
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSolange Cervinho Bicalho Godoypt_BR
dc.creatorSimone Maria de Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2024-04-01T19:25:41Z-
dc.date.available2024-04-01T19:25:41Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage27pt_BR
dc.citation.epage43pt_BR
dc.identifier.issn2177-2754pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66769-
dc.description.abstractThe aim of this research was to analyze the defensive strategies employed by intermediate managers of a teaching hospital of the federal public sector. Work psychodynamics was the resource used in it. It is a descriptive, mixedmethod research characterized as a case study. Also, the instruments used were as follows: semi-structured questionnaire, Inventory on Work and Illness Risks (ITRA) and semi-structured interview with the participation of 23 professionals. The results were as follows: individual defensive strategies physical activity, family life, dimensioning the relevance of problems, individualism and voluntary servitude. In addition, collective strategies were as follows: conversation and team motivation; support and feedback. Work organization, professional social relations, working conditions, affective cost, cognitive cost, professional exhaustion and physical damage were factors that had moderate, criticale valuation. Physical cost, freedom of expression and professional achievement were factors that had positive, satisfactory evaluation. Social damage and psychological damage were factors that had positive, bearable evaluation. The pleasurable experiences were the freedom to negotiate with the boss as well as the pride in the work done. As for the suffering factors, they were emotional exhaustion, stress and work overload. Physical damage included altered sleep, headaches, backache and body pain. The conclusion was that it is necessary to think of ways to minimize suffering factors. These professionals are the link between management, different staff categories and users, and they develop strategies for the improvement of assistance, which directly imply on the quality of the services provided to users.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo da pesquisa foi analisar as estratégias defensivas empregadas por chefias intermediárias de um hospital público federal de ensino. Utilizou-se a Psicodinâmica do Trabalho. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de métodos mistos caracterizada como estudo de caso. Instrumentos utilizados: questionário semiestruturado; Inventário sobre Trabalho e Riscos de Adoecimento - ITRA e entrevista semiestruturada. Participaram 23 profissionais. Resultados: estratégias defensivas individuais: atividade física, convívio familiar, dimensionar a relevância dos problemas, individualismo e servidão voluntária. Estratégias coletivas: conversa e motivação da equipe, apoio e feedback. Os fatores organização do trabalho, relações socio profissionais, condições de trabalho, custo afetivo, custo cognitivo, esgotamento profissional e danos físicos tiveram avaliação moderada, crítico. Os fatores custo físico, liberdade de expressão e realização profissional tiveram avaliação positiva, satisfatório. Os fatores danos sociais e danos psicológicos tiveram avaliação positiva, suportável. Vivências de prazer: liberdade com a chefia para negociar e orgulho pelo trabalho exercido. Fatores de sofrimento: esgotamento emocional, estresse, sobrecarga. Danos físicos: alteração do sono, dores de cabeça, nas costas e corpo. Conclusão: é preciso pensar em formas de minimizar os fatores de sofrimento. Esses profissionais são o elo entre a direção, as diversas categorias de trabalhadores e usuários e desenvolvem estratégias para a melhoria da assistência, o que implica diretamente na qualidade dos serviços prestados aos usuários.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúdept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectChefias intermediáriaspt_BR
dc.subjectEstratégias defensivaspt_BR
dc.subject.otherTrabalhopt_BR
dc.subject.otherHospitais públicospt_BR
dc.subject.otherAdministração de serviços de saúdept_BR
dc.subject.otherCondições de trabalhopt_BR
dc.titleEstratégias defensivas empregadas por chefias intermediárias de um hospital público federal de ensinopt_BR
dc.title.alternativeDefensive strategies employed by intermediate managers of a teaching hospital of the federal public sectorpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/rahis/article/view/7611pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8863-6462pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8455-4323pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.