Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66895
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAngelita Maria Vander Broock Schultzpt_BR
dc.creatorAna Cecília Ferreirapt_BR
dc.creatorGabriel Formagiopt_BR
dc.creatorSilene Leãopt_BR
dc.creatorVinicius Carlos Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-04-05T18:28:22Z-
dc.date.available2024-04-05T18:28:22Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage26pt_BR
dc.identifier.issn2764-8257pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66895-
dc.description.abstractSince March 2020, with the arrival of the COVID-19 pandemic and social distancing, teachers of different levels and contexts have had to reinvent their pedagogical practices and adapt toEmergency Remote Teaching. This was also the case with the early chidhood music and movement classes at the Centro de Musicalização Integrado (CMI), a complementary organ of the School of Music of the Federal University of Minas Gerais (UFMG), that offersmusic classes to the community through extension projects. Thus, it was necessary to readjust the entire structure of the institution to the on-line mode and the need arose to carry out a study system with the objectives of understanding how the classes were being received by the families and to contribute to the training of music teachers to on-line format. An action research was then carried out, from the classes of 4 groups of children's musicalization, with the participation of 40 volunteer families inthe virtual classes at CMI during 8, from May to July 2021, taught by interns. From the results of the reseach it was possible to affirm that the music classes for children through Emergency Remote Teaching aroused exchanges of experiences and alternatives of practical solutions. Thus, even in front of the limitations, we can consider that the on-line children's music classes were efficient and provoked positive transformations, as much as the teachers and the children and families.pt_BR
dc.description.resumoDesde março de 2020, com a chegada da pandemia de COVID-19 e do distanciamento social, professores de diferentes níveis e contextos tiveram que reinventar suas práticas pedagógicas e se adequar ao Ensino Remoto Emergencial. Assim também ocorreu com as aulas de musicalização infantil do Centro de Musicalização Integrado (CMI), um órgão complementar da Escola de Música da UFMG que oferece aulas de música para a comunidade através de projetos de extensão. Foi necessário readequar toda a estrutura da instituição para o modo on-line e surgiu a necessidade da realização de um estudo sistematizado com os objetivos de compreender como as aulas de música on-line foram recebidas pelas famílias dos alunos e contribuir com a formação de professores estagiários de musicalização infantil para o formato on-line. Foi realizada, então, uma pesquisa-ação, a partir das aulas de 4 turmas de musicalização infantil, com a participação de 40 famílias voluntárias nas aulas virtuais no CMI durante 8 semanas, de maio a julho de 2021, ministradas por estagiários. A partir dos resultados foi possível afirmar que as aulas de musicalização infantil por meio do Ensino Remoto Emergencial suscitaram trocas de experiências e alternativas de soluções práticas e criativas para esse formato de aula. Assim, mesmo diante de tantas limitações, podemos considerar que as aulas de musicalização infantil on-line foram eficientes e provocaram transformações positivas, tanto nos estagiários quanto nos alunos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDiálogos Sonoros-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMusicalização infantilpt_BR
dc.subjectEnsino remoto emergencialpt_BR
dc.subjectExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Instrução e estudopt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19 Pandemia, 2020pt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.titleMusicalização infantil e ensino remoto emergencial: formação de professores de música em projeto de extensãopt_BR
dc.title.alternativeEarly childhood music and movement and emergency remote teaching: music teacher training in extension projectpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/28479pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5344-0024pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.