Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66896
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAngelita Maria Vander Broock Schultzpt_BR
dc.date.accessioned2024-04-05T18:31:56Z-
dc.date.available2024-04-05T18:31:56Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage157pt_BR
dc.citation.epage169pt_BR
dc.identifier.issn2255-0666pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66896-
dc.description.abstractSince March 2020, with the arrival of the COVID-19 pandemic and social distancing, teachers from different levels and contexts had to reinvent their pedagogical practices and adapt them to Emergency Remote Teaching. Therefore, the purpose of this article is to reflect on this scenario and report the experience with children's music classes, in this case for children aged 6 months to 6 years, at the Integrated Musicalization Center (CMI) of the Federal University of Minas Gerais, which operates with Teaching, Research and Outreach activities and offers music classes for the community, also functioning as a laboratory-school and a space for teacher training. Thus, this work aims to point out the challenges of remote classes, reflections, strategies and the training process of teacher-trainees who have worked in this context. From the results and reflections on the classes given, it is possible to say that, despite there are many challenges and limitations, the interns have sought creative solutions, in an engaged, reflective and collaborative way and, in general, children and families have taken advantage of the lessons in very fun and creative ways.pt_BR
dc.description.resumoDesde março de 2020, com o chegada da pandemia de COVID-19 e do distanciamento social, professores de diferentes níveis e contextos tiveram que reinventar suas práticas pedagógicas e se adequar ao Ensino Remoto Emergencial. Portanto, o objetivo deste artigo é refletir sobre este cenário e relatar a experiência com as aulas de musicalização infantil, neste caso para crianças de 6 meses a 6 anos, no Centro de Musicalização Integrado (CMI) da Universidade Federal de Minas Gerais, que atua com atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão e oferece aulas de música para a comunidade, funcionando também como um laboratório-escola e um espaço para a formação de professores. Assim, este trabalho se propõe a apontar os desafios das aulas remotas, as reflexões, as estratégias e o processo de formação dos estagiários que têm atuado neste contexto. A partir dos resultados e reflexões sobre as aulas dadas é possível afirmar que, apesar de existirem muitos desafios e limitações, os estagiários têm buscado soluções criativas, de forma engajada, reflexiva e colaborativa e, de maneira geral, as crianças e famílias têm aproveitado as aulas de maneiras muito divertidas e criativas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista del Instituto latinoamericano de Estudios sobre la Infancia-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMusicalização infantilpt_BR
dc.subjectEnsino remoto emergencialpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectCentro de Musicalização Infantil (CMI)pt_BR
dc.subject.otherMúsica - Instrução e estudopt_BR
dc.subject.otherEnsino a distânciapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19 Pandemia, 2020pt_BR
dc.subject.otherFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherCentro de Musicalização Infantil da Escola de Música da UFMGpt_BR
dc.titleMusicalização infantil online: conexões e desafiospt_BR
dc.title.alternativeOnline music education for children: connections and challengespt_BR
dc.title.alternativeEducación musical infantil online: conexiones y desafíospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7789pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5344-0024pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Musicalização infantil online_ conexões e desafios .pdf158.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.