Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniela Mara Lima Oliveira Guimarãespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3932133977921090pt_BR
dc.contributor.referee1Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.referee2Michelle Nogueira Lara Pradopt_BR
dc.creatorAlysson Faria Fialhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7148701045461952pt_BR
dc.date.accessioned2024-04-19T14:23:21Z-
dc.date.available2024-04-19T14:23:21Z-
dc.date.issued2024-03-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67489-
dc.description.abstractMotivated by the experiences I have in EJA (youth and adult education) and for the desire to contribute to the expansion of academic research involving the elderly public, specifically, I have as objective in this dissertation the proposition of workshops that can improve the reading and writing proficiency of elderly students from in elementary school II - 6th to 9th grade, more specifically in the “blended learning” teaching modality of CESEC (State Center for Continuing Education). This proposal aims to reflect on the learning possibilities of the elderly and suggest practices that lead older students to develop their writing abilities, exercising them, primarily, with protocol reading practices, performing commands that require textual inferences, with understanding of the structure of texts and, posteriorly, investing in text production techniques (initially, with simple writing activities and, in the final production, writing a text in the genre “personal report”), in order to reduce their possible difficulties and improve the quality of their writing. The theoretical framework of this dissertation was composed by Freire, Soares, Patto, Alheit & Dausien; Yuni & Urbano and Knowles (1970) – in research on EJA and about learning possibilities for adults and the elderly; and Bakhtin, Solé, Kleiman, and Leal – in research about reading and writing strategies and protocols.pt_BR
dc.description.resumoMotivado pelas vivências que tenho na EJA (Educação de Jovens e adultos) e pelo desejo de contribuir para a ampliação da pesquisa acadêmica envolvendo o público idoso, especificamente, tenho como objetivo, nesta dissertação, a proposição de oficinas que possam melhorar a proficiência em leitura e escrita dos alunos da EJA no ensino fundamental II – 6º ao 9º ano, mais especificamente na modalidade semipresencial do CESEC (Centro Estadual de Educação Continuada). Tal proposta visa refletir sobre as possibilidades de aprendizagem da pessoa idosa e sugerir práticas que levem os estudantes idosos a desenvolverem suas capacidades de escrita, exercitando-as, primeiramente, com práticas de leitura protocolada, realizando comandos que requerem inferências textuais, com compreensão da estrutura de textos e, posteriormente, investindo em técnicas de produção de textos (inicialmente, com atividades de escrita simples e, na produção final, a redação de um texto no gênero “relato pessoal”), com a finalidade de diminuir suas possíveis dificuldades e melhorar a qualidade de sua escrita. O arcabouço teórico dessa dissertação foi composto por Freire (1989; 1991; 1996), Soares (2004, 2006, 2020); Patto (2008); Alheit & Dausien (2006); Yuni & Urbano (2009) e Knowles (1970) – em estudos sobre a EJA e sobre as possibilidades de aprendizagem para adultos e idosos; e BAKHTIN (2000); Solé (1998); Kleiman (1992, 2002 e 2013); e Leal (2000, 2018) – em estudos sobre estratégias e protocolos de leitura e escrita.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSpt_BR
dc.subjectPESSOA IDOSApt_BR
dc.subjectCESECpt_BR
dc.subjectPRODUÇÃO ESCRITApt_BR
dc.subjectESTRATÉGIAS DE LEITURApt_BR
dc.subjectRELATO PESSOALpt_BR
dc.subject.otherLeitura para idosospt_BR
dc.subject.otherEscrita para idosospt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamental IIpt_BR
dc.subject.otherEducação adultos Cesecpt_BR
dc.titlePossibilidades para o ensino de leitura e escrita para pessoas idosas no Ensino Fundamental II - CESECpt_BR
dc.title.alternativePossibilities for teaching reading and writing for elderly people in Elementary Education II - CESECpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.