Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67683
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGilson de Freitas Silvapt_BR
dc.creatorRoberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2024-04-25T12:38:47Z-
dc.date.available2024-04-25T12:38:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage466pt_BR
dc.citation.epage473pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21577/0100-4042.20170854pt_BR
dc.identifier.issn1678-7064pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67683-
dc.description.abstractThe student who has just entered higher education is faced with chemical knowledge that receives a much deeper treatment when compared to high school so that he is not always able to construct meanings for this knowledge. To help in this construction of meanings, we analyzed an experience in which students of an Inorganic Chemistry course were asked to produce a text based on the reading of a scientific divulgation text and to participate in the evaluation process of their colleagues’ texts. We observed a good involvement with the activity and the construction of relationships between the topic in question and the contents developed in the discipline, what contributed to improve the performance of the class. We argue that the involvement with creative writing of scientific texts should be encouraged throughout the entire undergraduate course.pt_BR
dc.description.resumoO aluno que acaba de ingressar no ensino superior se depara com um conhecimento químico que recebe um tratamento muito mais profundo quando comparado ao ensino médio de modo que nem sempre consegue construir significados para esse conhecimento. Para auxiliar nessa construção de significados, analisamos uma experiência em que alunos de um curso de Química Inorgânica foram convidados a produzir um texto a partir da leitura de um texto de divulgação científica e a participar do processo de avaliação dos textos de seus colegas. Observamos um bom envolvimento com a atividade e a construção de relações entre o tema em questão e os conteúdos desenvolvidos na disciplina, o que contribuiu para melhorar o desempenho da turma. Defendemos que o envolvimento com a escrita criativa de textos científicos deve ser incentivado ao longo de todo o curso de graduação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofQuímica Novapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectRelação pedagógicapt_BR
dc.subjectQuímica inorgânicapt_BR
dc.subjectWritingpt_BR
dc.subjectPedagogical link‐makingpt_BR
dc.subjectInorganic chemistrypt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherQuímica inorgânicapt_BR
dc.subject.otherRedação acadêmicapt_BR
dc.subject.otherAprendizagem baseada na pesquisapt_BR
dc.subject.otherMaterial didatico - Metodologiapt_BR
dc.titlePromovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no ensino superior: uma experiência com a escrita científica na disciplina de química inorgânicapt_BR
dc.title.alternativePromoting student engagement and learning in higher education: an experience with scientific writing in the inorganic chemistry coursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/qn/a/dySxj3NkGdBKZhZ8NgvhHQNpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9272-8466pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4720-5401pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Promovendo o envolvimento e a aprendizagem de estudantes no ensino superior (1).pdf210.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.