Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67859
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAntônio Gomes de Vasconcelospt_BR
dc.creatorNathália Lipovetsky e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-04-29T19:34:51Z-
dc.date.available2024-04-29T19:34:51Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage131pt_BR
dc.citation.epage153pt_BR
dc.identifier.issn2183-539Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67859-
dc.description.abstractIn 1989 the Washington Consensus summarized global economic policies that have been governing the global economy since the 1970’s that persevere to this day, to a greater or a lesser extent, in developing countries. This establishment is incompatible with the foundations, ends and objectives of the democratic rule of law and the contemporary constitutionalism. Contradicting democratic constitutionalism, the State is governed according to the logic of “socialization of risks and privatization of rewards”. Legal control of the economy is advocated so that the State starts to operate according to a logic of proportional distribution of risks and benefits and social inclusion, replacing the quest to economic growth exclusively, in order to effectuate the constitutional dispositions, in the Brazilian case, as well as the right of peoples and citizens to development, globally.pt_BR
dc.description.resumoO Consenso de Washington sumarizou em 1989 diretrizes político-econômicas que já regiam a economia global desde a década de 1970 e que persistem até hoje, em maior ou menor grau, nos países em desenvolvimento. Tais diretrizes são incompatíveis com os fundamentos, fins e objetivos do Estado Democrático de Direito e do constitucionalismo contemporâneo. O Estado, contrariando o constitucionalismo democrático, tem operado segundo uma lógica de “socialização dos riscos e privatização das recompensas”. Preconiza-se o controle jurídico da economia de modo que o Estado passe a operar segundo uma lógica de distribuição proporcional dos riscos e benefícios e de inclusão social, em substituição à busca exclusiva por crescimento econômico, de modo a se realizarem as disposições constitucionais, no caso brasileiro, bem como o direito dos povos e do cidadão ao desenvolvimento, de modo global.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Jurídica Luso-Brasileirapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConsenso de Washingtonpt_BR
dc.subjectEconomiapt_BR
dc.subjectDesenvolvimentopt_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectNeoconstitucionalismopt_BR
dc.subject.otherConsenso de Washingtonpt_BR
dc.subject.otherEconomiapt_BR
dc.subject.otherCrescimento e desenvolvimentopt_BR
dc.subject.otherNeoliberalismopt_BR
dc.titleO Consenso de Washington e o estado de democrático de direito- o insuperável paradoxo entre premissas dicotômicaspt_BR
dc.title.alternativeThe Washington Consensus and the democratic rule of law – an unsurpassed paradox between dichotomous premisespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.cidp.pt/publicacao/revista-juridica-lusobrasileira-ano-7-2021-n-4/216pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9089-8261pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.