Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68124
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Paulo Henrique de Queiroz Nogueira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-05-07T20:47:46Z | - |
dc.date.available | 2024-05-07T20:47:46Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.volume | 12 | pt_BR |
dc.citation.issue | 24 | pt_BR |
dc.citation.spage | 105 | pt_BR |
dc.citation.epage | 120 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.341 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2176-4360 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/68124 | - |
dc.description.abstract | The present essay proposes as reflection on gender relationships and aspects of sexual diversity, starting with the input from a television episode, a text by Eve Sedgwick and another by Giancarlo Cornejo, two pieces by visual artist Bia Leite, and Internet posts by journalist Iran Giusti: enunciations about effeminate young boys. We postulate that analyzing so-called “queer children” can help us understand the gender hierarchies that cause and sustain the asymmetry between different social positions. Thus, starting with this line of analysis, school and the training of teachers are put into question, in order to reflect on how one should position oneself regarding those children as expressions of difference. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente ensaio se propõe a pensar as relações de gênero e aspectos da diversidade sexual a partir das contribuições de um episódio televisivo, um texto de Eve Sedgwick e outro de Giancarlo Cornejo: enunciações em torno dos meninos efeminados. Postulamos que nos debruçarmos sobre as “crianças viadas” pode nos ajudar a compreender as hierarquias de gênero que provocam e sustentam as assimetrias entre distintas posições. Assim, a partir desse analisador, interroga-se a escola e a formação de professores e professoras para pensarmos como nos posicionarmos frente a essas crianças como expressões da diferença. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Formação docente | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Diversidade sexual | pt_BR |
dc.subject | Escola | pt_BR |
dc.subject | Formação de professores | pt_BR |
dc.subject.other | Diversidade sexual | pt_BR |
dc.subject.other | Escola | pt_BR |
dc.subject.other | Professores - Formação | pt_BR |
dc.title | Quando as crianças viadas interpelam a docência | pt_BR |
dc.title.alternative | When queer children question teachers | pt_BR |
dc.title.alternative | Cuando los niños maricones interrogan la docencia | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/341 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-8073-1214 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Quando as crianças viadas interpelam a docência.pdf | 432.84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.