Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68124
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-07T20:47:46Z-
dc.date.available2024-05-07T20:47:46Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue24pt_BR
dc.citation.spage105pt_BR
dc.citation.epage120pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.341pt_BR
dc.identifier.issn2176-4360pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68124-
dc.description.abstractThe present essay proposes as reflection on gender relationships and aspects of sexual diversity, starting with the input from a television episode, a text by Eve Sedgwick and another by Giancarlo Cornejo, two pieces by visual artist Bia Leite, and Internet posts by journalist Iran Giusti: enunciations about effeminate young boys. We postulate that analyzing so-called “queer children” can help us understand the gender hierarchies that cause and sustain the asymmetry between different social positions. Thus, starting with this line of analysis, school and the training of teachers are put into question, in order to reflect on how one should position oneself regarding those children as expressions of difference.pt_BR
dc.description.resumoO presente ensaio se propõe a pensar as relações de gênero e aspectos da diversidade sexual a partir das contribuições de um episódio televisivo, um texto de Eve Sedgwick e outro de Giancarlo Cornejo: enunciações em torno dos meninos efeminados. Postulamos que nos debruçarmos sobre as “crianças viadas” pode nos ajudar a compreender as hierarquias de gênero que provocam e sustentam as assimetrias entre distintas posições. Assim, a partir desse analisador, interroga-se a escola e a formação de professores e professoras para pensarmos como nos posicionarmos frente a essas crianças como expressões da diferença.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFormação docentept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiversidade sexualpt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherDiversidade sexualpt_BR
dc.subject.otherEscolapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleQuando as crianças viadas interpelam a docênciapt_BR
dc.title.alternativeWhen queer children question teacherspt_BR
dc.title.alternativeCuando los niños maricones interrogan la docenciapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/341pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8073-1214pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Quando as crianças viadas interpelam a docência.pdf432.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.